Programplaner og emneplaner - Student
MSL5900 Masteroppgave i styring og ledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis in Public Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven utgjør 30 studiepoeng, det vil si halvtids arbeidsinnsats over to semestre, eller heltids innsats i ca. fem måneder. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av samfunnsvitenskapelige metoder. Problemstillingen kan ha kopling til egne erfaringer.
Forkunnskapskrav
For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha bestått MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- kan redegjøre for begrepene kvalitet, kvalitetsforbedring og utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer innen epilepsiomsorg
- kan redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
- kan forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
- kan beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter:
Studenten:
- kan bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon innen epilepsiomsorg
- kan gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
- kan utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
- kan sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
- kan dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
- kan diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.
I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektplan
- Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
- Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A - F
Sensorordning
To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).
Emneansvarlig
Agnete Vabø