EPN-V2

MSL5900 Masteroppgave i styring og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis in Public Management
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

  • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)

Forkunnskapskrav

For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha bestått MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.

Læringsutbytte

Ingen

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En intern sensor

Vurdering og eksamen

Gjennom begrepene dømmekraft, makt og etikk vil vi i dette emnet tematisere profesjonell skjønnsutøvelse i konkrete praksissituasjoner. Her vil ikke minst makt som kommunikasjon og effekt være sentralt å utforske.

Har de profesjonelle et handlingsrom for å kunne gjøre gode skjønnsmessige beslutninger? På hvilke måter styrer samfunnets diskurser og organisatoriske logikker, rammer og retningslinjer de ulike praksiser? Hvordan er forholdet mellom fakta og verdier når man skal gjøre gode vurderinger og beslutninger? Hva gjør at praksis blir som den blir, og hva virker bestemmende for våre beslutninger når vi som profesjonsutøvere skal vurdere, beslutte og handle på vegne av en tjeneste?

Emnet tematiserer profesjonell skjønnsutøvelse og dømmekraft i konkrete praksissituasjoner, med særskilt oppmerksomhet rettet mot maktutøvelse og fagetisk praksis. Sammenhengen mellom den profesjonelles faglige identitet og profesjonell praksis i møte med klienter vil stå sentralt.

Emnet legger opp til at studentene skal reflektere over egne praksiserfaringer i lys av teori i oppgaver og annen aktivitet i undervisningen.

Undervisningsspråk er norsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om begrepene dømmekraft, makt og etikk
  • inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver
  • inngående kunnskap om ulike maktteoretiske perspektiver
  • inngående kunnskap om systemteori
  • avansert kunnskap om betydning av etikk og makt i profesjonell yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere makt som kommunikasjon og praksis
  • analysere praksis fra ulike teoretiske perspektiver
  • analysere og drøfte verdier og etiske utfordringer i sosialfaglig arbeid
  • anvende teoretiske perspektiver og begreper i analyser av sosialfaglig praksis
  • reflektere inngående over sosialfaglig skjønnsutøvelse i velferdstjenestene
  • anvende etisk kunnskap i sosialfaglige vurderings- og beslutningsprosesser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av ulike teoretiske perspektiver
  • analyserere og stille seg spørrende til sosialfaglig praksis med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske ståsteder
  • oppdatere og videreutvikle sin etiske kunnskap innenfor sosialfaglige praksisfelter
  • bidra til nytenkning og innovasjon for å videreutvikle den etiske kompetansen på egen arbeidsplass

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene, inkludert muntlig eksamen.

Emneansvarlig

Agnete Vabø