EPN-V2

MSL5900 Masteroppgave i styring og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis in Public Management
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven utgjør 30 studiepoeng, det vil si halvtids arbeidsinnsats over to semestre, eller heltids innsats i ca. fem måneder. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studentene skal velge et tema fra studiets fagområder som skal belyses gjennom systematisk bruk av samfunnsvitenskapelige metoder. Problemstillingen kan ha kopling til egne erfaringer.

Forkunnskapskrav

For å kunne starte på masteroppgaven må studenten ha bestått MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan redegjøre for begrepene kvalitet, kvalitetsforbedring og utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer innen epilepsiomsorg
  • kan redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
  • kan forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
  • kan beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon innen epilepsiomsorg
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
  • kan utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
  • kan sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
  • kan dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
  • kan diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.

I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).

Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektplan
  • Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
  • Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A - F

Sensorordning

To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).

Emneansvarlig

Agnete Vabø