Programplaner og emneplaner - Student
MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and Theory of Science
- Studieprogram
-
Masterstudium i styring og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Minimum 80% attendance in workshops
- A group midterm presentation
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.
Forkunnskapskrav
Group Project Report (5-10 students) between 10000 and 25000 words.
The exam grade can be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
- inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
- inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
- inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder mulitvariate metoder som multippel regresjonsanalyse, logistisk regresjonsanalyse og faktoranalyse;
- inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
- analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
- anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
- anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
- anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
- vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
- identifisere og vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori og forskningsmetode
- tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
- vurdere kvaliteten på aktuell forskning
- kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Grade scale A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Vurdering og eksamen
TBA
Hjelpemidler ved eksamen
It is highly recommended that the student has taken the courses Advanced Machine Learning and Deep Learning and/or Evolutionary AI and robotics. It is also recommended to have good programming skills, such as 20 ECTS of previous programming-focused subjects.
Vurderingsuttrykk
Introduction to modern methods, techniques and tools used in projects related to the course assignment. Lectures and tutorials will be given on the tools, laboratories and facilities available at OsloMet, and their use in relation to the given assignment text, specifications, design, verification, prototyping and development. A realistic project will then be carried out where participants work together as an "applied artificial intelligence development team".
The project involves the full process from specifications, programming, testing, verification and documentation.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Per Arne Tufte