EPN-V2

MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave i styring og ledelse. Emnet gir innsikt i de ulike fasene i forskningsprosessen og tar opp vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer. Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver på kunnskapsutvikling
  • inngående kjennskap til ulike forskningsdesign innen kvantitativ og kvalitativ metode
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder multivariate metoder som multippel regresjonsanalyse og faktoranalyse
  • innsikt i muligheter og begrensninger for forskning og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål og relatere dem til metodevalg
  • finne fram til relevant faglitteratur og gjøre bruk av den på en hensiktsmessig måte
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare forskningsspørsmål
  • anvende relevante vitenskapskriterier i vurderingen av teorier, metoder og undersøkelser
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er to arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en muntlig presentasjon av en vitenskapsteoretisk tekst som er valgt i samråd med faglærer. Dersom man ikke har anledning til den muntlige presentasjonen, kan man levere en skriftlig presentasjon og få denne godkjent av faglærer.

Det andre arbeidskravet er en semesteroppgave som skal være på mellom åtte og ti sider. Den kan skrives individuelt eller i grupper på to studenter etter avtale med faglærer. Dersom semesteroppgaven ikke blir godkjent, må den forbedres innen en gitt frist, fastsatt av faglærer.

Begge arbeidskravene må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en skriftlig eksamen under tilsyn. Skriftlig skoleeksamen er på fire timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

Emneansvarlig

Per Arne Tufte