EPN-V2

MSL4200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studentene skal tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave i Styring og ledelse. Emnet gir innsikt i de ulike fasene i forskningsprosessen og tar opp vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen info

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver på kunnskapsutvikling
    • inngående kjennskap til ulike forskningsdesign
    • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av forskningsdata
    • innsikt i muligheter og begrensninger for forskning og utviklingsarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål og relatere dem til metodevalg
    • finne fram til relevant faglitteratur og gjøre bruk av den på en hensiktsmessig måte
    • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare forskningsspørsmål
    • anvende relevante vitenskapskriterier i vurderingen av teorier, metoder og undersøkelser
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
    • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
    • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen info

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er to arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en muntlig presentasjon av en vitenskapsteoretisk tekst som er valgt i samråd med faglærer. Dersom man ikke har anledning til den muntlige presentasjonen, kan man levere en skriftlig presentasjon og få denne godkjent av faglærer.

    Det andre arbeidskravet er en semesteroppgave som skal være på mellom åtte og ti sider. Den kan skrives individuelt eller i grupper på to studenter etter avtale med faglærer. Dersom semesteroppgaven ikke blir godkjent, må den forbedres innen en gitt frist, fastsatt av faglærer.

    Begge arbeidskravene må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av en skriftlig eksamen under tilsyn. Skriftlig skoleeksamen er på fem timer.

    Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen har samme form som ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Hjelpemidler Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.