EPN-V2

MSL4101 Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet Emneplan

Engelsk emnenavn
Organization, Management and Change in the Public Sector
Studieprogram
Masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter teorier og modeller for analyse av ledelse, organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuseres;på nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for endring, effektivisering og omstilling, samt på endringsprosesser og -strategier. Emnet har en virkemiddelorientert tilnærming til organisasjon og ledelse.

Undervisningsspråk er;norsk.;

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
  • inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
  • kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
  • analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
  • anvende; kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende kunnskaper og;ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og;prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
  • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
  • anvende kunnskaper og;ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen;informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Studenten skal levere;et presentasjonsnotat på;maks to sider;med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. Vurdering/eksamen).;

Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet;ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang;på 5000 ord (+/- 10%) (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. Arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter).

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Agnete Vabø