EPN-V2

MSL4100 Organization, Management and Change in the Public Sector Course description

Course name in Norwegian
Organisasjon, lederskap og endring i offentlig virksomhet
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emnet omfatter teorier og modeller for analyse av ledelse, organisasjoner og organisasjonsendring med vekt på offentlige virksomheter. Det fokuserer på drivkrefter og forutsetninger for endring, effektivisering og omstilling, samt på endringsprosesser og -strategier. Emnet har en virkemiddelorientert tilnærming til organisasjon og ledelse.

  • Required preliminary courses

    Ingen info

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
    • inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
    • kjennskap til drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
    • analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
    • anvende kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
    • ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.

  • Course requirements

    Studentene skal levere et presentasjonsnotat (maks to sider) med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. vurdering), som skal godkjennes av faglærer.

  • Assessment

    Studentene skal levere en individuell semesteroppgave på inntil 15 sider (eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Studentene velger selv tema og problemstilling innenfor rammen av tematikken i emnet. Tema og problemstilling skal godkjennes av faglærer (jf. arbeidskravet).

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, eller som har dokumentert sykdom i sammenheng med eksamen, kan levere en forbedret utgave til ny/utsatt eksamen. Hvis studenten så stryker, eller blir syk på ny og utsatt eksamen, må hun ved neste eksamen levere en ny oppgave med ny problemstilling og innhold.

  • Grading scale

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

  • Examiners

    Alle besvarelser vurderes av intern sensor. Ekstern sensor benyttes ved tvil om besvarelser er bestått og til stikkprøver av ca. 25 prosent av besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert sammen med ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.