EPN-V2

MOKV2200 Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV Emneplan

Engelsk emnenavn
Documentary and News Production for web and TV
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV er et valgfritt emne i 3. semester og gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Dokumentar- og nyhetsproduksjon for nett og TV tar for seg både nyhetsproduksjon for nett og TV, samt dokumentarfilm som sjanger, både teoretisk og praktisk.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet forutsetter praktiske og teoretiske kunnskaper tilsvarende 1. studieår. Bestått karakter i emnene Multimedial produksjon 1 og 2, eller tilsvarende, er forkunnskapskrav for å kunne ta emnet. Ved opptak til emnet rangeres studentene etter karakter i emnet Multimedial produksjon II.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten har god kunnskap om

    • Reportasje for nett og TV
    • Intervju for nett og TV
    • Dokumentarfilmteori- og sjanger.
    • Dokumentarfilmproduksjon

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjøre video- og lydopptak på HD-videokamera med lydmikser
    • finne og utvikle saker til nyheter og dokumentarfilm
    • kan visualisere en historie
    • dokumentere studentenes arbeidsprosess - fra idé til ferdig produkt.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan lage TV-reportasje og små TV-portretter
    • kan lage korte dokumentarfilmer, levert som et prosjektorganisert arbeid.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet strekker seg over ett semester og er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid, tekniske kurs og praktisk retta gruppeoppgaver.

    Ved semesterstart arrangeres et intensivt kurs i opptaksteknikk over normalt fem dager. På kurset arbeides det med avansert opptaksteknikk for video og lyd, samt redigering. Studentene får dermed anledning til intensiv fordyping knyttet til locationarbeid på video. Studentene må være forberedt på at opptaksteknikk-kurset kan arrangeres utenfor OsloMets lokaler og at de da må regne med en utgift på ca. 3000 kroner for kost og losji om så skjer.

    I produksjonsgrupper skal det skrives et manus for eksamensfilmen (se vurdering), samt utarbeides en produksjonsplan. Etter gjennomgang og veiledning av manus og produksjonsplan skal medieproduksjonen produseres i grupper på 3-5 deltagere. Alle grupper skal ha en veiledningstime før produksjonsstart for å kvalitetssikre arbeidet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.

    ;

    Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.

  • Vurdering og eksamen

    Ingen

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om læreplanen i skolen og utviklingen av religions- og livssynsfaget i Norge
    • har kunnskap om didaktiske utfordringer som er spesielle for faget og om ulike didaktiske tilnærminger og forskningstradisjoner i skolefaget og studiefaget
    • har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i religioner og livssyn
    • har kunnskap om et utvalg av kristne kirkesamfunn og kristendommens historie
    • har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstema og bakgrunnsorientering for andre deler av faget

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
    • kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer de grunnleggende ferdighetene
    • kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
    • kan samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
    • kan begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer
    • kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

  • Vurderingsuttrykk

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.

    • Det stilles krav om oppmøte på minimum 80 % av undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
    • Deltakelse i to fagdidaktiske verksteder. Det er krav om deltakelse på verkstedene fordi det faglige innholdet gir en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom pensumlitteraturen. Fravær fra verkstedet kan tas igjen ved at studenten deltar på utsatt verksted som blir arrangert senere i semesteret. Hvis dette ikke er mulig, gis en kompensatorisk aktivitet som avtales med faglærer.
    • Deltakelse på ekskursjon til Den norske kirke, synagoge og moské. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonen er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
    • Individuell veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven (se under vurdering).

    Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

  • Sensorordning

    Individuell skriftlig fordypningsoppgave basert på pensum knyttet til emnet. Arbeidet med oppgaven utføres i løpet av semestret. Omfang 4000 ord +/- 10 %. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Temaet skal være knyttet til et av de faglige områdene på emne 1. Det er arbeidskrav å motta individuell veiledning.

    ;

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat må ny oppgave skrives.

  • Emneansvarlig

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.