EPN-V2

MOKV2100 Visuell kommunikasjon og mediedesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Visual Communication and Media Design
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Forkunnskapskrav

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende teoretiske kunnskaper om og reflektert forståelse av betingelsene for effektiv visuell kommunikasjon
  • har grunnleggende forståelse av betydningen av tekst og tegn for tolkning og meningsdannelse
  • er fortrolig med etiske og juridiske rammer for offentlig og kommersiell bruk av visuelt materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide med kreative designmetoder for å utforme visuell formidling av innhold
  • kan arbeide kreativt og praktisk med relevant programvare for publisering for ulike medier i prosessen fra ide til ferdig produkt
  • har grunnleggende ferdigheter i bildebehandling, tegneverktøy og publiseringsverktøy for trykk
  • kan benytte bildedelingsbaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide kreativt og praktisk med visuell formidling

Arbeids- og undervisningsformer

Læreren med forskerblikk

  • Anvendt språklæringsteori
  • Skriving og lesing som prosess.
  • Lesing og skriving av akademiske fagtekster.
  • Arbeid med utvikling og vurdering av alle grunnleggende ferdigheter i faget.
  • Læreplan, læremidler og styringsdokumenter som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget.
  • Tverrfaglige prosjekter i undervisningen.

Sentralt i emnet er arbeidet med semesteroppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Undervisningen i emne 4 for studentene som tar faget i 3. studieåret skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for FoU-oppgavearbeidet:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal levere inn fire arbeidskrav med praktisk utforming av visuelle uttrykk i ulike kombinasjoner av tekst og bilde og til ulike publiseringsplattformer. Ett av arbeidskravene utarbeides i grupper, mens de tre andre løses individuelt.

Arbeidskravene skal sikre at studenten har praktiske ferdigheter i relevant programvare og jevn arbeidsinnsats gjennom semesteret. I gjennomsnitt arbeider studenten 2 til 3 uker med hvert arbeidskrav.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer og alle arbeidskrav skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.

For å sikre at studentene oppnår den nødvendige tekniske ferdighetskompetansen, er det obligatorisk deltakelse ved all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører tap av eksamensrett.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Vurdering og eksamen

For endelig vurdering skal studentene levere et produkt innen visuelle medier samt en skriftlig rapport. Eksamensoppgaven gis mot slutten av semesteret, to uker før innlevering av eksamen.

Produktet skal være gjennomarbeidet med samsvar mellom intensjon og ferdig uttrykk. De estetiske virkemidlene skal brukes både kreativt og kontrollert.

Den skriftlige rapporten skal være på ca. 15000 tegn med mellomrom. Den skal dokumentere studentens arbeidsprosess - fra idé til ferdig produkt. Studentene skal i rapporten også analysere og evaluere det ferdige produktet og produksjonsprosessen, samt drøfte de valgte løsningene i lys av pensumlitteraturen.

Det gis en samlet vurdering av studentens prosjekt og den skriftlige rapporten.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamensbesvarelsene bedømmes av to interne sensorer.