Programplaner og emneplaner - Student
MOK2300 Information, Communication and Social Media Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Information, Communication and Social Media
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The topic is compulsory in the 4th semester of the Bachelor Programme, and is one of the courses exchange students may choose. Tuition is in English.
The course provides an introduction to the theories of information and communication used in the public and private sectors.
Forkunnskapskrav
No prior knowledge requirements
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- knows about a selection of;concepts and theories used in analyzing information, communication and social media
- knows about how some media policy issues are associated with; information, communication and social media;
- knows about ways in which companies collect, analyse and use data;
;
Skills
The student
- can apply insights from research and development to practical and theoretical use
- can identify, define and discuss relevant concepts for analysing social media
- can analyze and reflect critically on the roles and responsibilities of information,;communication and social media professionals
General competence
The student
- can communicate and present in public, in oral and written form, a key selection of;concepts or theories related to information, communication and social media
- is updated on emerging developments in the fields of information, communication and social media
Arbeids- og undervisningsformer
The course lasts one semester, and consists mainly of lectures, group work, excursions, and self-tuition of syllabus. The group work is linked with themes from lectures and syllabus.;
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
As coursework requirements, two short individual papers are completed during the semester, each approximately 500-750 words (2 or 3 pages). All papers must be written in English.
The papers;are submitted in Canvas;within a settled deadline. One of the papers must also be presented orally in English as a short address (approximately 5-10 minutes) to participants, supported by use of audiovisual equipment (PowerPoint, web pages, film / video).
The overall purpose of the coursework requirements, in the form of two individual assignments and an oral presentation, is to advance knowledge about the field and skills in academic thinking, reflection and writing that is essential for successfully completing the course term paper.
All coursework requirements must be completed by the given deadline and approved before the student may deliver their term paper.;Students failing to deliver assignments on time or get pass will have 1 opportunity to submit again for consideration during the semester.;
Vurdering og eksamen
Emnet vektlegger et praktisk arbeid for utvikling av studentens egen relasjonskompetanse. Samtidig skal studenten bidra til skolebasert kompetanseutvikling ved å videreutvikle praksis som en kollektiv læringsprosess med andre studenter på studiet og kollegaer på skolen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen forkunnskapskrav
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ungdom, identitet og danning
- har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
- har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
- har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
- kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
- kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
- kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever
Sensorordning
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav
- Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
- I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass.
Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Emneansvarlig
Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.
I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.