EPN-V2

MOK1700 Multimedial produksjon I Emneplan

Engelsk emnenavn
Multimedia Production I
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
Årsstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i medieproduksjon, digitale bilder, bruk av sosiale medier som kommunikasjonsverktøy, samt video- og lydproduksjon.

Emnet gis i samarbeid med Medieseksjonen ved OsloMet.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskaper i aktuelle programmer for redigering
  • har grunnleggende kunnskaper i opptaksteknikk for lyd, bilde og video
  • har kjennskap til grunnleggende fortellerteknikker
  • har grunnleggende kunnskap om planlegging og produksjon av medieproduksjoner
  • har grunnleggende kunnskap om internett som kommunikasjonsverktøy

Ferdigheter

Studenten

  • kan filbehandling og organisering av programmer og data
  • kan mestre grunnleggende fortellerteknikker
  • kan planlegge og gjennomføre enkle medieproduksjoner fra idé til ferdig produkt
  • kan ta i bruk kreative og håndverksmessige delkunnskaper i en medieproduksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger knytta til opptak, redigering og fortellerteknikk, samt flermedial kommunikasjon.
  • kan formidle og drøfte sentralt fagstoff og gjennom dette bidra til god utvikling av praksis
  • kan planlegge medieproduksjoner med tilhørende nettside, samt manus, produksjonsplan
  • gjennomføre produksjoner på en effektiv måte, både med tanke på organisering, samarbeid, produksjonsprosess og teknikk, og med hensyn til flermedialitet og ulike distribusjonsplattformer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og introduksjoner foregår samlet for hele kullet. Diskusjoner, ferdighetstreninger og prosjekter, inkludert prosjektfremlegg, stiller større krav til deltakelse og skjer i mindre grupper.

Emnet omfatter en kort introduksjonspraksis og søkekurs knyttet til databaser og kunnskapsbasert praksis. Det omfatter også planlegging og gjennomføring av feltarbeid knyttet til universell utforming og aktivitetsprosjekt på sykehjem. Studentene arbeider med praktiske og teoretiske oppgaver både individuelt og i grupper av ulik størrelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Dette semesteret gjennomfører studentene en kandidatoppgave parallelt med fullføring av øvingsundervisningene, med en fordeling på om lag 50% av studietiden på hver. Kandidatoppgaven skal ha utgangspunkt i utfordringen studenten erfarer i egne undervisning eller i praksisfeltet for øvrig.

Vurdering og eksamen

Bestått TLB1000, TLB1110 og TLB2000.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

En ekstern og en intern sensor vurderer 20 prosent av besvarelsene. De øvrige vurderes av én intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle besvarelsene til gode.

Sensorordning

Praksis

Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis. Studenten har selvstendig undervisning i bil og klasserom på alle trinn i Læreplan førerkortklasse B, sammen med medstudent. Så langt det lar seg gjennomføre skal studenten følge to elever gjennom hele opplæringsløpet. Selvstendig undervisning i obligatoriske emner i Læreplanen må gjennomføres med praksisveileder til stede, mens i ikke obligatoriske emner kan to studenter sammen undervise uten praksisveileder. Øvingsundervisningen fører frem til vurdering/godkjenning av praktisk lærerdyktighet.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Se praksisguiden for informasjon om innhold og organisering av praksis 

Arbeidskrav

  • Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning føres og dokumenters med praksisveileders signatur
  • Individuelt refleksjonsnotat på 1000 til 2000 ord som beskriver egen læring og etiske refleksjoner
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på alle trinn, omfang etter avtale med faglærer
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka, hver DRM med plan for time skla ha et omfang på 200 ord +/- 10 %
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg etter Læreplanens tema 4.1 «sikkerhetskurs på veg». Gjennomføringen dokumenteres skriftlig med 1 400 ord +/- 10 %
  • Muntlig gruppepresentasjon (2-4 studenter) av arbeid med kandidatoppgave i et faglig forum, 1 time, med individuelle bidrag. Alle studentene i gruppa skal bidra i om lag likt omfang. 

Arbeidskrav og praksis som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene fastsettes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Emneansvarlig

Prosjekteksamen individuelt eller i gruppe (2-4 studenter). Eksamen består av en kandidatoppgave som dokumenteres skriftlig med 4000 ord +/- 10 % (individuelt), eller 6000 ord +/- 10 % (i gruppe) i tillegg til video, IKT eller læremiddelutvikling. 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F; stryk, på kandidatoppgaven kan det leveres en omarbeidet versjon inntil 1 gang. Ved senere forsøk må det skrives ny kandidatoppgave. 
  • Ved sykdom i gruppa kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen i annen gruppe eller individuelt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.