EPN

MOK1000 Språklig formidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Linguistics and Communication
Studieprogram
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon / Årsstudium i medier og kommunikasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Språklig formidling skal gjøre studentene til mer bevisste språkbrukere.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om norsk rettskriving og normer for god språkføring
  • har oversikt over ulike sjangere
  • har bevissthet og kunnskap om sammenhengen mellom språk, tanke og virkelighet
  • har kunnskap om språkets rolle i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • har utviklet evnen til å uttrykke seg i et klart og engasjerende språk
  • kan analysere skriftlige og muntlige tekster med utgangspunkt i retorikk, sosialsemiotikk, diskursanalyse og sjangerteori
  • kan presentere og drøfte faglige problemstillinger

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminarer i plenum, individuell og gruppebasert oppgaveløsning med gjennomgang i grupper og plenum, og studentorganiserte kollokviegrupper/pensumlesing.

Praktisk og teoretisk orientert undervisning går hånd i hånd. Tanken er at teorien skal belyse og gi forståelse for det praktiske arbeidet og omvendt. Oppgaveløsning med veiledning og gjennomgang av produktene i grupper er en grunnstamme i undervisningen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal løse fire obligatoriske oppgaver - tre skriftlige og én muntlig. De skriftlige oppgavene skal utgjøre til sammen ca. 8-12 sider. Noen oppgaver er praktiske øvingsoppgaver knyttet til teorigjennomgang. Andre er produksjonsoppgaver, der studentene utfører praktiske skriveoppdrag. Også analyse- og drøftingsoppgaver, der pensumstoff trekkes mer direkte inn, vil forekomme. Enkelte av arbeidskravene skal leveres som en del av eksamen (se vurdering).

Arbeidskrav skal leveres på norsk, da emnet er et norskfaglig ferdighetsfag.

Arbeidskrav godkjennes av faglærer. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

De fleste oppgavene gjennomgås i grupper. Da får hver student faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Det er obligatorisk å delta i disse gruppegjennomgangene, og fravær vil medføre tap av eksamensrett.

Vurdering og eksamen

Karakteren gis på grunnlag av en mappevurdering. Mappen består av to deler:

  1. En individuell todagers hjemmeeksamen, som er en drøftings- eller analyseoppgave knyttet til pensum. Besvarelsen skal normalt være fem til ti sider, avhengig av eksamensoppgaven. Dette presiseres nærmere i oppgaveteksten.
  2. Ett eller flere av de obligatoriske arbeidskravene. Hvilke(t) arbeidskrav som skal leveres inn, oppgis ved utdeling av eksamensoppgaven. Studentene står fritt til å gjøre endringer i godkjente arbeidskrav frem til innlevering av eksamensbesvarelsen.

Eksamensbesvarelsen skal leveres på norsk, da emnet er et norskfaglig ferdighetsfag.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Hjemmeeksamen og arbeidskrav blir bedømt av en intern og en ekstern, eller to interne sensorer og får en samlet karakter.

Emneansvarlig

Yngve Benestad Hågvar