Studieinfo emne MOK1000 2018 HØST
MOK1000 Språklig formidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Linguistics and Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon / Årsstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST
2018
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Språklig formidling skal gjøre studentene til mer bevisste språkbrukere.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om norsk rettskriving og normer for god språkføring
- har oversikt over ulike sjangere
- har bevissthet og kunnskap om sammenhengen mellom språk, tanke og virkelighet
- har kunnskap om språkets rolle i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- har utviklet evnen til å uttrykke seg i et klart og engasjerende språk
- kan analysere skriftlige og muntlige tekster med utgangspunkt i retorikk, sosialsemiotikk, diskursanalyse og sjangerteori
- kan presentere og drøfte faglige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminarer i plenum, individuell og gruppebasert oppgaveløsning med gjennomgang i grupper og plenum, og studentorganiserte kollokviegrupper/pensumlesing.
Praktisk og teoretisk orientert undervisning går hånd i hånd. Tanken er at teorien skal belyse og gi forståelse for det praktiske arbeidet og omvendt. Oppgaveløsning med veiledning og gjennomgang av produktene i grupper er en grunnstamme i undervisningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal løse fire obligatoriske oppgaver - tre skriftlige og én muntlig. De skriftlige oppgavene skal utgjøre til sammen ca. 8-12 sider. Noen oppgaver er praktiske øvingsoppgaver knyttet til teorigjennomgang. Andre er produksjonsoppgaver, der studentene utfører praktiske skriveoppdrag. Også analyse- og drøftingsoppgaver, der pensumstoff trekkes mer direkte inn, vil forekomme. Enkelte av arbeidskravene skal leveres som en del av eksamen (se vurdering).
Arbeidskrav skal leveres på norsk, da emnet er et norskfaglig ferdighetsfag.
Arbeidskrav godkjennes av faglærer. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
De fleste oppgavene gjennomgås i grupper. Da får hver student faglig tilbakemelding fra en lærer og én eller flere medstudenter. Det legges vekt på at studentene fungerer som opponenter på hverandres oppgavebesvarelser. Det er obligatorisk å delta i disse gruppegjennomgangene, og fravær vil medføre tap av eksamensrett.
Vurdering og eksamen
Karakteren gis på grunnlag av en mappevurdering. Mappen består av to deler:
- En individuell todagers hjemmeeksamen, som er en drøftings- eller analyseoppgave knyttet til pensum. Besvarelsen skal normalt være fem til ti sider, avhengig av eksamensoppgaven. Dette presiseres nærmere i oppgaveteksten.
- Ett eller flere av de obligatoriske arbeidskravene. Hvilke(t) arbeidskrav som skal leveres inn, oppgis ved utdeling av eksamensoppgaven. Studentene står fritt til å gjøre endringer i godkjente arbeidskrav frem til innlevering av eksamensbesvarelsen.
Eksamensbesvarelsen skal leveres på norsk, da emnet er et norskfaglig ferdighetsfag.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær fra ordinær eksamen kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Hjemmeeksamen og arbeidskrav blir bedømt av en intern og en ekstern, eller to interne sensorer og får en samlet karakter.
Emneansvarlig
Yngve Benestad Hågvar