EPN

MLEST5100 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Project development and research design
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vektlegger analyse og refleksjon over forhold som berører fagområdet design, kunst og håndverk og fagdidaktisk forskning. Utvikling av prosjektbeskrivelse og forskningsdesign for eget masterprosjekt står sentralt. Prosjektbeskrivelse og forskningsdesign skal være profesjonsrettet og praksisorientert, settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst. I emnet drar studenten veksel på kunnskaper og ferdigheter fra tidligere emner. Praksis inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere teoretiske perspektiv fra fag og forskning.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap   Studenten:

  • har avansert kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner og utviklingspotensial
  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder, relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema.
  • har bred kunnskap om forskningsetikk og problemstillinger knyttet til opphavsrett Undervisningspraksis
  • har kunnskap om læreplaner, læring, læreprosesser, arbeidsmåter og vurderingsformer som særpreger fagområdet design, kunst og håndverk.  

Ferdigheter Studenten:

  • kan analysere og kritisk drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning
  • kan drøfte design, kunst og håndverk i forhold til aktuell samfunnstematikk som bærekraft og livsmestring
  • kan utvikle et spesialisert forskningsdesign som viser en overordet plan for å belyse en selvvalgt problemstilling

Undervisningspraksis

  • kan planlegge, formidle, gjennomføre og vurdere forskning og utviklingsarbeid, relevant for praksisarenaen

Generell kompetanse Studenten:

  • kan veilede og kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og ulike tema
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking i en utdanningskontekst
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver og forelesning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet.

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis kan være i eller utenom grunnopplæringen, herunder også kulturskole. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning og skal bidra til å kontekstualisere teoretiske perspektiv fra fag og forskning. Studenten kan selv initiere praksissted. Praksis avvikes fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes fra instituttet. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

• 10 dager praksis i eller utenom grunnopplæringen. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i grupper (inntil fem studenter).

• Muntlig drøfting i plenum der forholdet mellom praksiserfaringer, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial drøftes i et fagdidaktisk perspektiv.

• Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter. 

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 3000-3500 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått- ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan påklages.