EPN-V2

MLEST4300 Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har spesialisert kunnskap innen et avgrenset faglig område og bred kunnskap om de praktisk estetiske fagenes egenart.
  • har avansert kunnskap om faglige metoder og om kunstnerisk utviklingsarbeid og praksisledet forsking, relevant for et avgrenset område.
  • har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema som bærekraft, psykisk helse og medborgerskap og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom innenfor disse.

Ferdigheter Studenten

  • kan anvende og kritisk vurdere formale og visuelle virkemidler for å skape uttrykk, visuelle ytringer og funksjonell form.
  • kan anvende innovative og kreative prosesser samt forskningsmetoder relevant for problemløsning, produktutvikling og praktisk-estetisk arbeid.
  • kan anvende og kritisk vurdere nye digitale medier som uttrykksform.
  • kan anvende relevante teorier som grunnlag for drøfting på en kritisk og reflektert måte.

Generell kompetanse Studenten

  • kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og innovasjon ut fra faglige erfaringer og forskningsbasert kunnskap.
  • kan identifisere etiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom selvstendig arbeid, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Det legges stor vekt på eget praktisk, utforskende arbeid innen valgt(e) områder. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Deltagelse på FoU-seminar med individuell presentasjon av egen praktisk-estetisk arbeid samt to bidrag med tilbakemelding på medstudenters arbeid.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.

1. Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.

2. Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og etiske problemstillinger inngår. Omfang på 2000-2500 ord. 

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
  • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
  • Kan kommentere programmeringskode
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
  • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet