EPN-V2

MLEST4100 Kunnskapsstatus: design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Kunnskapsstatus: design, kunst og håndverk
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Emnet belyser ulike perspektiv på utdanning og læring innen fagområdet design, kunst og håndverk. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, lærerrollen og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Tverrfaglige tema fra skolen relateres til og drøftes i en faglig kontekst. Bærekraftig utvikling, kritisk refleksjon, kvalitetsvurderinger, kultur og medborgerskap drøftes i lys av lærerrollen og aktuelle læreplaner. Undervisningspraksis inngår i emnet og danner grunnlag for fagdidaktisk refleksjon om profesjonsfellesskap og fagutvikling.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
  • har inngående kunnskap om profesjon og undervisning, læring og praktisk skapende arbeid i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv.
  • har inngående kunnskap om design, kunst og håndverk som skole-, kultur-, og forskningsfag i samtid og historisk kontekst.

Undervisningspraksis

  • har inngående kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger de praktiske og estetiske fagene.
  • har kunnskap om lærerarbeidet på organisasjonsnivå, herunder deltagelse i teamsamarbeid og skoleutviklingsarbeid.

Ferdigheter Studenten

  • kan drøfte og kritisk reflektere over samfunnsetiske perspektiv med utgangspunkt i utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
  • kan ta stilling til og nyttiggjøre seg av nasjonal, nordisk og internasjonal fagdidaktisk forskning.
  • behersker krav til akademisk skriving.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

Undervisningspraksis

  • kan analysere og vurdere læreplaner som grunnlag for undervisning og drøfte tendenser innen fagfeltet, med utgangspunkt i praksiserfaringer og forskningsbasert kunnskap.
  • kan være en tydelig leder og lede læringsarbeid for ulike elever, samt veilede i kollegafellesskap.
  • kan analysere og drøfte aktuelle problemstillinger med utgangspunkt i skolen som organisasjon, rammebetingelser og styringsstruktur.

Generell kompetanse Studenten

  • kan ut fra fagets muligheter bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden, herunder også samisk håndverk og kunst- og kulturuttrykk.
  • kan reflektere over egen og andres praksis i lys av aktuelle læreplaner og betydningen av profesjonsfelleskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops samt selvstudium. Dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Studentene oppfordres til å etablere kollokviegrupper. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, drøfting i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges til grunnopplæringen og omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Praksis knyttes til forskning på feltet og danner grunnlag for fagdidaktisk refleksjon om profesjonsfelleskap og fagutvikling. Praksis avvikes fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis. Heftet følger studenten alle fem årene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I dette emnet utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i sosialt arbeids teoretiske grunnlag. Emnet gir kunnskap om ulike forhold som kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker.

Gjennom ferdighetstrening i grupper blir studenter kjent med hva det vil si å utøve sosialt arbeid. Studentene vil sammen med sin gruppe øve på å utvikle sin profesjonelle kompetanse. Det trenes gjennom gruppearbeid, rollespill og bruk av kasus på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner. Videre trenes studentene i å håndtere egne følelser i møte med mennesker i vanskelige livssituasjoner.

Emnet utgjør første del av totalt to nivåer av ferdighetstrening.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger (e-forelesninger), seminar og studentaktive læringsformer/gruppearbeid. 

Vurderingsuttrykk

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende obligatorisk aktivitet godkjent:

1. Obligatorisk tilstedeværelse og aktiv deltakelse i ferdighetstrening

Det er krav til 80 % aktiv tilstedeværelse ved ferdighetstrening i grupper. Ved fravær utover 20 %, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Fravær utover 40 % medfører tap av eksamensrett.

Begrunnelsen for krav om aktiv tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Sensorordning

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i grupper med en tidsramme på ca. 40 minutter, hvor studentene skal gjøre en presentasjon rundt tema og ferdigheter knyttet til profesjonell samhandling. Gruppene får utlevert tema og/eller spørsmål til forberedelse 48 timer før første eksamensdag.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.