EPN-V2

MLEST3220 Informasjonsteknologi og innholdsproduksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Information technology and content production
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The paper will be assessed by the course coordinator and a member of the academic staff involved in the PhD-program.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått MLEST3210 - Medieuttrykk og historiefortelling.

Læringsutbytte

Target group

In societies characterized by linguistic diversity, language barriers are a commonplace experience for practitioners within most professions. Even in research projects on professional practice that are not directly oriented towards linguistic plurality in itself, the candidate may be compelled to address challenges related to communication across language barriers, with or without the involvement of an interpreter. In order to handle complex language situations in an adequate way, it is often necessary for the researcher to account for linguistic diversity and the use of interpreters (or lack thereof), and in a broader perspective than we experience today.

The target groups are PhD candidates/students and scientific staff who want to learn about professional practice and language barriers and expand their research tool kit. The course aims at PhD candidates admitted to the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education and other relevant programs. It is also open to staff members at OsloMet and other universities/colleges. The course is also open to candidates from other universities in Norway and abroad.

Admission requirements

The requirements for admission include completing a five-year master's program (integrated or consisting of a three-year bachelor's program and a two-year master's program, in total 300 ECTS) in the fields of teacher education, other pedagogical disciplines, educational science, development studies, social sciences, or other relevant areas related to the PhD programme. The master's degree should include a substantial independent project equivalent to a master's thesis (minimum 30 ECTS). An internationally completed master's degree that corresponds to at least four years in the Norwegian education system may also be considered for admission (please check the grounds for enrollment on the website of the Directorate for Higher Education and Skills). https://hkdir.no/en/foreign-education/lists-and-databases/higher-education-entrancequalification-gsu

In case of a large number of applicants, PhD-students enrolled in the PhD programme in Educational Sciences for Teacher Education will be prioritized, then students in other PhD programmes, then academic employees at the Faculty of Teacher Education and International Studies.

Applicants who are not enrolled in the PhD programme at the Faculty of Education and International Studies at OsloMet must send a summary in English of maximum one A4 sheet with relevant information about their own project/area of interest, containing topic, methodology, theoretical approach, and why this course might be relevant for their project.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter.

Mappe

Studentene samler alle ferdige og godkjente oppgaveløsninger, utkast og underkjente oppgaveløsninger i en mappe. Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen.

Arbeidskravene (obligatoriske oppgaver) er helt sentrale i arbeidet med mappa (se nedenfor om arbeidskrav).

Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet. Til eksamen brukes mappa på ulike måter: til videreutvikling/forbedring av utvalgte arbeider til kvalitetsbedømmelse og som en del av en presentasjon der den kan inngå i dokumentasjon av prosess, fagdidaktiske refleksjoner og som eksempler for drøfting.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltakelse i obligatorisk undervisning.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler, en mappevurdering og en muntlig presentasjon.

1. Mappevurdering

Minimum tre utvalgte praktiske arbeider basert på arbeidskrav levert i emnet. Arbeidene skal være videreutviklet/forbedret. Mappevurdering teller 60% av karakteren.

Eksamensresultatet kan påklages.

2. Muntlig presentasjon med fagdidaktisk refleksjon

Individuell muntlig presentasjon med dokumentasjon der prosessmateriale, fagteori og fagdidaktikk inngår. Muntlig presentasjon teller 40% av karakteren.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.