EPN

MLEST3220 Informasjonsteknologi og innholdsproduksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Information technology and content production
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter seg mot undervisning i medier, kommunikasjon og medieproduksjon for grunn- og videregående skole, slik det fremkommer i gjeldende lærerplaner.

Sentralt i emnet er innsikt i og forståelse for teknologi og utviklingen av gode brukeropplevelser i mediedesign. Videre er produksjon av innhold til medier i forskjellige flater og kanaler sentralt.

Her inngår også utforsking av muligheter og valg av teknologi. Emnet omfatter også programmering og utvikling av interaktive løsninger. 

Anbefalte forkunnskaper

Bestått MLEST3210 - Medieuttrykk og historiefortelling.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har bred kunnskap om teknikk og digitale verktøy i innholdsproduksjon til medier
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • har kjennskap til metoder og relevant teori for utvikling av designløsninger og gode brukeropplevelser 
  • har kjennskap til teknologiske muligheter innen faget og betydningen av disse
  • har inngående kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori

Ferdigheter Studenten

  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i egne medieproduksjoner
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • kan produsere designløsninger med vekt på gode brukeropplevelser 
  • kan planlegge og gjennomføre medieproduksjoner
  • kan dokumentere arbeidsflyt og -prosess i medieproduksjon

Generell kompetanse  Studenten

  • kan planlegge for undervisning i faget
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid
  • kan orientere seg og holde seg oppdatert innen fagets muligheter og den teknologiske utviklingen

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav.  De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter. 

 

Mappe

Studentene samler alle ferdige og godkjente oppgaveløsninger, utkast og underkjente oppgaveløsninger i en mappe. Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen.

Arbeidskravene (obligatoriske oppgaver) er helt sentrale i arbeidet med mappa (se nedenfor om arbeidskrav).

Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet. Til eksamen brukes mappa på ulike måter: til videreutvikling/forbedring av utvalgte arbeider til kvalitetsbedømmelse og som en del av en presentasjon der den kan inngå i dokumentasjon av prosess, fagdidaktiske refleksjoner og som eksempler for drøfting.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen. 

  • Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltakelse i obligatorisk undervisning. 

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler, en mappevurdering og en muntlig presentasjon.

1. Mappevurdering

Minimum tre utvalgte praktiske arbeider basert på arbeidskrav levert i emnet. Arbeidene skal være videreutviklet/forbedret. Mappevurdering teller 60% av karakteren.

Eksamensresultatet kan påklages. 

2. Muntlig presentasjon med fagdidaktisk refleksjon

Individuell muntlig presentasjon med dokumentasjon der prosessmateriale, fagteori og fagdidaktikk inngår. Muntlig presentasjon teller 40% av karakteren. 

Eksamensresultatet kan ikke påklages. 

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.