EPN

MLEST3210 Medieuttrykk og historiefortelling Emneplan

Engelsk emnenavn
Media expression and story telling
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025

Innledning

Emnet retter seg mot undervisning i medier, kommunikasjon og medieproduksjon for grunn- og videregående skole, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. 

Sentralt i emnet er kunnskaper og ferdigheter om hvordan medieuttrykk skapes og hvordan de påvirker oss. Historiefortelling handler om hvordan du formidler et budskap og hvordan du bruker dramaturgi og virkemidler aktivt for å nå en målgruppe. Emnet gir en introduksjon til relevante digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. I emnet inngår også bevissthet om teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess. 

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalte forkunnskaper er grunnleggende kjennskap til digitale verktøy og medier.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om historiefortelling rettet mot en målgruppe, og hvordan dramaturgi og bruken av virkemidler kan tydeliggjøre budskapet
  • har inngående kjennskap til ulike medieuttrykk og sjangre
  • har kjennskap til den samfunnsmessige betydningen av ulike medieuttrykk og hvordan de kan påvirke oss
  • har kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori
  • har kjennskap til den historiske utviklingen av ulike medieuttrykk og hvordan medieteknologi endres
  • har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke relevant teori i eget arbeid
  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å formidle budskap i forskjellige medier og sjangre
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen medieuttrykk og historiefortelling
  • kan anvende fagrelevante metoder og dokumentere egen kreative arbeidsprosess fra idé til ferdig produkt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge for undervisning i faget
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav.  De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter. 

 

Mappe

Studentene samler alle ferdige og godkjente oppgaveløsninger, utkast og underkjente oppgaveløsninger i en mappe. Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen.

Arbeidskravene (obligatoriske oppgaver) er helt sentrale i arbeidet med mappa (se nedenfor om arbeidskrav).

Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet. Til eksamen brukes mappa på ulike måter: til videreutvikling/forbedring av utvalgte arbeider til kvalitetsbedømmelse og som en del av en presentasjon der den kan inngå i dokumentasjon av prosess, fagdidaktiske refleksjoner og som eksempler for drøfting.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning. 

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler, en mappevurdering og en muntlig presentasjon.

1. Mappevurdering

Minimum tre utvalgte praktiske arbeider basert på arbeidskrav levert i emnet. Arbeidene skal være videreutviklet/forbedret. Mappevurdering teller 60% av karakteren.

Eksamensresultatet kan påklages. 

2. Muntlig presentasjon med fagdidaktisk refleksjon

Individuell muntlig presentasjon med dokumentasjon der prosessmateriale, fagteori og fagdidaktikk inngår. Muntlig presentasjon teller 40% av karakteren. 

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan ikke påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Emneansvarlig

Tore Andre Ringvold