EPN

MLEST3210 Medieuttrykk og historiefortelling Emneplan

Engelsk emnenavn
Media expression and story telling
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter seg mot undervisning i medier og kommunikasjon i grunn- og videregående skole, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner.

Sentralt i emnet er kunnskaper og ferdigheter om hvordan medieuttrykk skapes og hvordan de påvirk er oss. Historiefortelling handler om hvordan du formidler et budskap og hvordan du bruker dramaturgi og virkemidler aktivt for å nå et publikum eller en målgruppe. Emnet gir en introduksjon til relevante digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. I emnet inngår også bevissthet om teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalte forkunnskaper er grunnleggende kjennskap til digitale verktøy og medier.

Læringsutbytte

Alle læringsutbyttebeskrivelser tar utgangspunkt i syklus 1.

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om historiefortelling rettet mot et publikum eller en målgruppe, og hvordan bruken av virkemidler kan tydeliggjøre budskapet
  • har inngående kjennskap til ulike medieuttrykk og sjangre
  • har kjennskap til den samfunnsmessige betydningen av medieuttrykk og hvordan det kan påvirke oss
  • har kjennskap til faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori
  • har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke relevant teori i eget arbeid
  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å formidle budskap i forskjellige medier og sjangre
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen med medieuttrykk og historiefortelling
  • kan anvende relevant digital teknologi
  • kan anvende og dokumentere egen kreative arbeidsprosess fra idé til ferdig produkt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge for undervisning i faget
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over ti dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Dokumentasjon av praktisk arbeid, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning. 

Vurdering og eksamen

Studenten skal produsere et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. 

1. Digitalt praktisk arbeid

Et digitalt praktisk arbeid med et visuelt produkt som skal kommunisere et budskap til en bestemt målgruppe

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig dokumentasjon der prosessmateriale, fagteori og fagdidaktikk inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages. 

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.