Programplaner og emneplaner - Student
MLEST3120 Drama and theater as democratic practice Course description
- Course name in Norwegian
- Drama/teater som demokratisk praksis
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
-
Introduction
Drama/teater som demokratisk praksis retter seg mot undervisning i skolens tverrfaglige temaer: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring. Emnet legger særlig vekt på drama og teater som metode og uttrykksform, og omfatter også valgfaget Demokrati i praksis. Det utforsker hvordan dramafaglige arbeidsmåter kan bidra til danning og aktiv elevmedvirkning og demokratiske læreprosesser.
Drama og teater er både et kunst- og kulturfag, og et uttrykks- og danningsfag. Som et estetisk fag med røtter i teaterkunst og dramatisk lek, gir det barn og unge muligheter til å utforske og uttrykke seg i møte med samfunnsaktuelle og eksistensielle temaer. Drama og teater har også en aktuell anvendelse som estetisk arbeidsform på tvers av skolens læreplaner, og bidrar til utvikling av tverrfaglig kompetanse. Faget utvikler evner til å håndtere kompleksitet delta som en aktiv medborger i et mangfoldig samfunn.
Gjennom utforskning av kropp og stemme, rom og relasjon, komposisjon og kreativitet, empati og perspektivskifter, dialog og samspill, utvikler studentene grunnleggende ferdigheter i dramafaglig arbeid. Emnet bruker blant annet dramatisk fiksjon og rollearbeid som metode for å styrke kommunikasjon, sosial og emosjonell kompetanse på tvers av faggrenser. Studentene får samtidig utvikle sin rolle som lærer, veileder og instruktør i estetiske og demokratiske læreprosesser.
-
Recommended preliminary courses
Emnet bygger på emnet MLEST3110
-
Required preliminary courses
Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3.år.
-
Learning outcomes
Approved by the Doctoral Committee 24 May 2018. Minor changes approved 27.04.2020.
This PhD-course is open for candidates at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD candidates and academic employees.
Language: English (and Norwegian, dependent on the language of participants).
This course is one of two PhD-courses on Action Research. Course 2 builds on Course 1. This first course addresses different forms of Action Research, as an approach to the intertwining of research and change in social and educational science. Approaches to Action Research will be related to philosophical questions of what science means in social research, questions of researching practice and user-engagement in research.
-
Teaching and learning methods
On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:
Knowledge
The candidate:
- has knowledge of historical and contemporary perspectives on Action Research, related to philosophy of science.
- has knowledge of key questions related to research and ethics in the field.
Skills
The candidate:
- can analyze relationships between theories of knowledge and Action Research
- can formulate epistemological, methodological, and ethical problems in educational science research related to Action Research
- can give academically competent oral presentations at relevant national and international conferences
General competence
The candidate:
- can identify and discuss relationships and conflicts between more general scientific theories and knowledge theories in Action Research, related to his/her field of research.
- can give well-structured presentations of basic qualities and issues in Action Research
-
Course requirements
Organised tuition is given in the form of lectures and seminars. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities.
-
Assessment
Students are expected to read the syllabus before the course to be able to participate actively in discussions.
-
Permitted exam materials and equipment
The candidate prepares a fifteen minutes oral presentation of aspects of Action Research that she / he finds particularly interesting, based on the syllabus. The presentation can be in Norwegian, Swedish, Danish or English. Following the presentation there will be a five to ten minutes sequence in which the candidate responds to questions from the examiners.;
New and postponed examination
In case of failed exam/legal absence, the student can have a new exam under the same conditions when a new/postponed exam is arranged.
Regulations
Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a new or postponed examination. More detailed information about registration and times for new or postponed examinations is available on the web site.
-
Grading scale
The learning outcomes serve as criteria for assessments. The grades are "pass" or "fail".
-
Examiners
To interne sensorer ved begge eksamenene. Ekstern sensor brukes jevnlig.