EPN

MLEST3120 Drama/teater som demokratisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Drama and theater as democratic practice
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter seg mot undervisning i de tverrfaglige temaene i grunnskoleopplæringen, valgfaget demokrati og praksis samt drama som læringsform i grunnskoleopplæringen. Faget drama/teater er både et kunst- og kulturfag, og et uttrykks- og danningsfag. Det er et estetisk fag med røtter i teaterkunst og dramatisk lek. Det er et innovativt og kollektivt skapende fag som fremmer bevissthet om viktige menneskelige og samfunnsmessige temaer. Faget har også en aktuell anvendelse som estetisk arbeidsform på tvers av skolens læreplaner for å utvikle kompetanse innen de tverrfaglige temaene: Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring. Drama og teaterfaget utvikler evner til å håndtere kompleksitet for å kunne bli en aktiv medborger i et demokratisk interkulturelt samfunn.

Gjennom utforskning av kropp og stemme, rom og relasjon, komposisjon og kreativitet, empati og perspektivskifter, dialog og samspill, skal studentene gjennom dette emnet lære grunnleggende ferdigheter om viktige sider ved det å være et menneske. Emnets bruk av dramatisk fiksjon og roller innebærer varierte og elevaktive læringsformer som kan anvendes kreativt på tvers av skolens tradisjonelle faggrenser for å utvikle kommunikasjon, sosial- og emosjonell kompetanse. I det praktiske arbeidet i emnet får studenten utvikle rollen som lærer, veileder og instruktør. 

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på emnet MLEST3110 - Innføring i dramaarbeid og sceneproduksjon.

Forkunnskapskrav

Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3.år.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om hvordan dramaarbeid kan anvendes i skolens arbeid med tverrfaglige temaer
  • har innsikt hvordan dramarbeid kan skape aktive medborgere i et demokratisk interkulturelt samfunn
  • har kunnskap i drama som en bærekraftig læringsform gjennom elevaktiv læring og tilpasset undervisning
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon, innovative og kollektivt skapende prosesser for barn og unge
  • har kunnskap om sammenhengen mellom kultur, folkehelse og livsmestring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teaterformer og dramapedagogiske undervisningsformer som aktiv medvirkning og skape reelle demokratiske estetiske prosesser med barn og unge
  • kan tilrettelegge for improvisasjon og utforskning på de unges premisser
  • kan lede demokratiske prosesser med bruk av dramaarbeid
  • kan anvende drama/teater i arbeid med identitetsutvikling og konfliktforebygging og - håndtering
  • kan fasilitere rolletaking og legge til rette for perseptivskifter og meningsbryting.
  • kan utforske tematikk unge er opptatt av ved bruk av kropp, stemme, rom, relasjon, koreografi, kreativitet og samspill
  • kan orientere seg i relevant faglitteratur og anvende relevant digital teknologi

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve rollen sin som lærer, veileder og instruktør i dramafaglig arbeid.
  • kan planlegge for undervisning i drama/teater og reflektere didaktisk og etisk over eget arbeid.
  • kan selvstendig utvikle dramaforløp og tilrettelegge for estetisk kommunikasjon i skolen.
  • har utviklet innsikt om mellommenneskelige forhold og dramarbeidets betydning for undervisning i mangfoldige og flerkulturelle kontekster.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes ulike utforskende kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer vil bli utprøvd med medstudenter og i praksisperioden. Monologer og gruppevisninger foregår i prosjektarbeidsform, med veiledning og instruksjon. 

Studiet er i stor grad basert på at læringen er estetisk og kollektiv. En slik læreprosess krever forpliktende samvær og aktivt samarbeid over tid. Det forutsettes derfor at studentene er til stede og medvirker i undervisning og gruppearbeid. Studiedager ofte brukes til gruppearbeid og lignende. Det forventes at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for barn og voksne. I enkelte tilfeller kan undervisningen bli gitt på engelsk. Praksis er veiledet og vurdert, foregår over ti dager i skole/alternativ formidlingsarena og foregår i grupper på fortrinnsvis fire til fem studenter. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Utvikling av ett anvendt teaterprosjekt rettet mot en spesifikk målgruppe, som utprøves på medstudenter. Prosjektet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer. 
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
  • Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. 

Vurdering og eksamen

1. Individuell podcast som fordypningsoppgave

Podcasten skal ha fokus på en selvvalgt fagdidaktisk problemstilling, som eksemplifiseres i et selvstendig dramapedagogisk undervisningsøkt/teaterprosjekt. Podcasten skal vare i maks 30 minutter. Fordypningsoppgaven teller 40 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan påklages.

2. Muntlig-praktisk gruppeeksamen

Studentene skal i gruppe utvikle og spille et anvendt teaterprosjekt rettet mot en valgt målgruppe. Tre dager etter gruppeeksamen leveres skriftlig prosjektbeskrivelse med didaktiske refleksjoner rundt planlegging og gjennomføring. (Omfang 2000-2500 ord).

Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Gruppeeksamen og prosjektbeskrivelse vurderes samlet og teller 60 prosent av endelig bestått karakter. Eksamensresultat kan ikke påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer ved begge eksamenene. Ekstern sensor brukes jevnlig.