Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2400 FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område Emneplan
- Engelsk emnenavn
- FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler tillatt.
Forkunnskapskrav
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale problemstillinger for fagområdet design, kunst og håndverk, nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om estetiske læreprosesser og tverrfaglig arbeid som grunnlag for profesjonsutøvelse.
- har kunnskap om ulike uttrykks- og formidlingsformer innen de praktiske og estetiske fagene.
- har kunnskap om ulike metoder innen forskning og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende fagteori og internasjonal forskning om skolefag, læring, lek, estetiske læreprosesser og mangfold som drøftingsgrunnlag i egen undersøkelse.
- kan utvikle problemstilling, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk reflektere over et avgrenset prosjekt.
- kan vise praktisk håndlag i arbeid med materialer, teknikker og uttrykksformer.
- kan anvende egnede metoder for gjennomføring av en avgrenset undersøkelse, behersker akademisk skriveform og viser innsikt i forskningsetikk.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende faglig og profesjonsfaglig innsikt for å drøfte de praktisk estetiske fagene som del av allmenndannelsen og vurdere muligheter og utfordringer med samarbeid på tvers av ulike skolefag og læringsarenaer.
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen et avgrenset fagområde.
- kan anvende sin profesjonskompetanse til å stimulere til kulturforståelse og til å aktualisere tverrfaglige tema som demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring.
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier hovedsakelig individuelt og gjennom noe veiledning i gruppe/plenum. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.
Vurdering og eksamen
Skriftlig profesjonsrettet FoU-oppgave basert på praktisk utforskning og teoristudier.
Eksamen gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter. Tekstomfang: 2000- 2500 ord ved individuelt arbeid. For grupper inntil 4000 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.