Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2200 Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
The final assessment will be an individual, recorded and edited 6-8 minute signed presentation of a topic given by the course instructors. The topic given will require that the students take an in-depth cross-cutting analysis of the themes of this course. The student may choose which signed language they wish to use in this assignment.
New/postponed exam
A new/postponed exam will be in the same format as the ordinary exam. The presentation may be adjusted to the first new exam. To the second new exam a new presentation must be made.
Rights and obligations in connection with exams
The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. It is the students’ responsibility to register for any new/postponed exams.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Fagdidaktikk:
Studenten
- har kunnskap om læreplaner for videregående skolen, innen fagområdet.
- har innsikt i skolen som organisasjon og modeller for undervisningsplanlegging, herunder utvikling av mål og innhold samt ulike former for veiledning og vurdering.
- har kunnskap om de praktiske og estetiske fagenes muligheter i møte med samfunnsaktuelle problemstillinger, nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om den samiske kulturen og dens posisjon nasjonalt og nordisk.
- har innsikt i nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning knytt til tema som bærekraft, kreativitet og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Pedagogikk:
Studenten
- har kjennskap til hvordan sentrale pedagogiske ideer har påvirket synet på oppdragelse, danning og opplæring.
- har kunnskap om hvordan praktiske og estetiske fag kan bidra til livsmestring.
- har kunnskap om prinsipp for tilpasset opplæring samt elevers rettigheter i skolen, herunder også samiske elever og minoritetsspråklige elever.
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder sosiale og emosjonelle vansker og kjennskap til ulike former for tiltak og relevante faginstanser for samarbeid.
- har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid; relevante metoder, utvikling av problemstilling og innsikt i forskningsetikk.
Undervisningspraksis:
Studenten
- har kunnskap om skolen som samfunnsinstitusjon og ulike lokale og nasjonale kvalitetssystemer.
- har innsikt i lærerens ulike arbeidsoppgaver, herunder kontaktlærers arbeid og ansvar, kollega- og teamsamarbeid og samarbeid med ulike relevante faginstanser.
- har innsikt i hvordan ulike kvalitetssystem og satsningsområder kan ha betydning for elevens læring.
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan analysere læreplaner og planlegge undervisning for videregående skole, herunder begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer.
- kan drøfte ulike perspektiv på dybdelæring, kreativitet, praktisk håndlag og kritisk refleksjon i undervisning.
- kan reflektere over undervisning innen praktiske og estetiske fag med vekt på mangfold, demokrati, livsmestring, dannelse og etikk.
- kan anvende fagdidaktisk forskning i drøfting av faglige og profesjonsfaglige problemstillinger og samfunnsaktuelle utfordringer.
Pedagogikk
Studenten
- kan drøfte oppdragelse, danning og opplæring i en historisk og nåtidig kontekst.
- kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger.
- kan iverksette tiltak ut fra elevers behov og samarbeide med relevante faginstanser.
- kan utvikle en avgrenset undersøkelse med fokus på et pedagogisk tema og vurdere aktuelle etiske problemstillinger.
Undervisningspraksis
Studenten
- kan vurdere elevers måloppnåelse, med og uten karakter.
- kan bruke kunnskap om elevens utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring.
- kan anvende praksisarenaen for å prøve ut og belyse ulike problemstillinger.
- kan alene og sammen med andre planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i design, kunst og håndverk og vurdere tiltak for utvikling av læringsmiljø.
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte relevant forskning for fag, skole og egen profesjonsutøvelse.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som grunnlag for dialog med elever og samarbeidspartnere om faglig, kulturell, personlig og sosial læring og utvikling.
- kan ivareta det flerkulturelle, ulike kjønnsperspektiver og mangfold i skolen gjennom planlegging og organisering av undervisning.
-
Arbeids- og undervisningsformer
The presentation will be evaluated by one internal examiner from each of the universities where the students are enrolled. An external programme supervisor is affiliated with the course in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Target Group
Students who are skilled in at least one sign language, and want to develop their sign language abilities, visual communication repertoire and translanguaging skills to communicate across different sign languages. The course is also suitable for students who want to learn about international connections among deaf people in order to engage with these networks for both professional and personal reasons.
Admission
The admission requirement is Higher Education Entrance Qualification. Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet.
Although there are no formal requirements regarding current/personal level of sign language competence and mastery of English, a certain mastery of at least one signed language as well as written English is necessary to participate in course activities and complete the coursework requirements.
-
Vurdering og eksamen
Through weekly online asynchronous learning sessions (with occasional synchronous student meetings), students will learn about intercultural dialogues among people who use sign languages, the history and existence of international deaf non-governmental organizations (NGOs) and the phenomenon of International Sign and how it relates to translanguaging. The students will also learn about the existence of deaf spaces and ongoing rituals of transnational social events among deaf people, the mobility of people and ideas in deaf transnational spaces, and issues of power and privilege in international encounters and transnational rights discourses.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.