EPN-V2

MLEST2200 Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger opp under den lærerfaglige plattformen i utdanningen og omfatter fagdidaktikk, pedagogikk og undervisningspraksis. Emnet plasserer læring og undervisning i en institusjons- og samfunnskontekst og belyser muligheter og utfordringer, utfra et profesjonsperspektiv. Betydningen av kulturelle og sosiale forhold for danning og utvikling belyses i emnet. Undervisningspraksis i videregående skole inngår. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med øvrige emner i utdanningen og praksisskolen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Fagdidaktikk:

Studenten

  • har kunnskap om læreplaner for videregående skolen, innen fagområdet.
  • har innsikt i skolen som organisasjon og modeller for undervisningsplanlegging, herunder utvikling av mål og innhold samt ulike former for veiledning og vurdering.
  • har kunnskap om de praktiske og estetiske fagenes muligheter i møte med samfunnsaktuelle problemstillinger, nasjonalt og internasjonalt.
  • har kunnskap om den samiske kulturen og dens posisjon nasjonalt og nordisk.
  • har innsikt i nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning knytt til tema som bærekraft, kreativitet og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Pedagogikk:

Studenten

  • har kjennskap til hvordan sentrale pedagogiske ideer har påvirket synet på oppdragelse, danning og opplæring.
  • har kunnskap om hvordan praktiske og estetiske fag kan bidra til livsmestring.
  • har kunnskap om prinsipp for tilpasset opplæring samt elevers rettigheter i skolen, herunder også samiske elever og minoritetsspråklige elever.
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder sosiale og emosjonelle vansker og kjennskap til ulike former for tiltak og relevante faginstanser for samarbeid.
  • har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid; relevante metoder, utvikling av problemstilling og innsikt i forskningsetikk.

Undervisningspraksis:

Studenten

  • har kunnskap om skolen som samfunnsinstitusjon og ulike lokale og nasjonale kvalitetssystemer.
  • har innsikt i lærerens ulike arbeidsoppgaver, herunder kontaktlærers arbeid og ansvar, kollega- og teamsamarbeid og samarbeid med ulike relevante faginstanser.
  • har innsikt i hvordan ulike kvalitetssystem og satsningsområder kan ha betydning for elevens læring.

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan analysere læreplaner og planlegge undervisning for videregående skole, herunder begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer.
  • kan drøfte ulike perspektiv på dybdelæring, kreativitet, praktisk håndlag og kritisk refleksjon i undervisning.
  • kan reflektere over undervisning innen praktiske og estetiske fag med vekt på mangfold, demokrati, livsmestring, dannelse og etikk.
  • kan anvende fagdidaktisk forskning i drøfting av faglige og profesjonsfaglige problemstillinger og samfunnsaktuelle utfordringer.

Pedagogikk

Studenten

  • kan drøfte oppdragelse, danning og opplæring i en historisk og nåtidig kontekst.
  • kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger.
  • kan iverksette tiltak ut fra elevers behov og samarbeide med relevante faginstanser.
  • kan utvikle en avgrenset undersøkelse med fokus på et pedagogisk tema og vurdere aktuelle etiske problemstillinger.

Undervisningspraksis

Studenten

  • kan vurdere elevers måloppnåelse, med og uten karakter.
  • kan bruke kunnskap om elevens utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring.
  • kan anvende praksisarenaen for å prøve ut og belyse ulike problemstillinger.
  • kan alene og sammen med andre planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i design, kunst og håndverk og vurdere tiltak for utvikling av læringsmiljø.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte relevant forskning for fag, skole og egen profesjonsutøvelse.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som grunnlag for dialog med elever og samarbeidspartnere om faglig, kulturell, personlig og sosial læring og utvikling.
  • kan ivareta det flerkulturelle, ulike kjønnsperspektiver og mangfold i skolen gjennom planlegging og organisering av undervisning.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rettssystemet
  • kjenner til juridisk metode og hvordan man går frem for å kunne ta stilling til rettsspørsmål i utøvelsen av sosialt arbeid
  • har kunnskap om generell forvaltningsrett, herunder grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper og saksbehandlingsregler
  • har kunnskap om barnevernsloven, folketrygdloven, lov om sosiale tjenester i NAV, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven og barneloven
  • kjenner til grunnbegreper og prinsipper i velferdsretten
  • kjenner til sentrale menneskerettigheter og deres betydning for sosialt arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere, drøfte og avgjøre juridiske problemstillinger i sosialt arbeid
  • kan identifisere de krav som stilles til det rettslige grunnlaget for sosionomens forvaltningsavgjørelser

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i juridiske spørsmål med relevans for sosialfaglige problemstillinger
  • kan arbeide med juridiske spørsmål relatert til sosialt arbeid

Vurdering og eksamen

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen består av forelesninger og studentaktive opplegg knyttet til oppgaveløsning. Noe av undervisningsmaterialet kan bli lagt ut på læringsplattformen i form av video, artikler og annet relevant stoff. Studentene må påregne selvstudier i forkant og etterkant av forelesninger og seminarer.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.  

Vurderingsuttrykk

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer

Sensorordning

Ingen