Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2100 Bilde og visuelle uttrykk i kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Picture and visual expression in context
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen bilde og visuelle uttrykk slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplaner i grunnopplæringen. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer. Bilde og visuelle uttrykk belyses i en historisk og nåtidig kontekst og relateres til nasjonale og internasjonale tendenser. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, utdanningens praksisopplæring og i utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
- kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
- har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
- har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.
Ferdigheter
Studenten
- kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
- kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
- kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
- kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
- kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
- kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.
Arbeids- og undervisningsformer
Antall dager veiledet prakis:
- 20 dager pedagogisk praksis i videregående skole
Praksis skal være veiledet og vurdert, det er praksislærer som vurderer praksis
Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått
Vurdering og eksamen
Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.