EPN-V2

MLEST2100 Bilde og visuelle uttrykk i kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Picture and visual expression in context
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen bilde og visuelle uttrykk slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplaner i grunnopplæringen. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer. Bilde og visuelle uttrykk belyses i en historisk og nåtidig kontekst og relateres til nasjonale og internasjonale tendenser. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, utdanningens praksisopplæring og i utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
  • kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
  • har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
  • har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
  • kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
  • kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
  • kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
  • kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
  • kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.

Arbeids- og undervisningsformer

Antall dager veiledet prakis:

  • 20 dager pedagogisk praksis i videregående skole

Praksis skal være veiledet og vurdert, det er praksislærer som vurderer praksis

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet avbrytes, jf. § 8-2 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått

Vurdering og eksamen

Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.