Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2100 Bilde og visuelle uttrykk i kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Picture and visual expression in context
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
- kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
- har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
- har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.
Ferdigheter
Studenten
- Kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
- Kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
- Kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
- Kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
- kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
- Kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.
-
Arbeids- og undervisningsformer
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Individuell analyse av et verk laget av opphaver med samisk bakgrunn. Analysen presenteres muntlig for underviser og medstudenter på en kunstinstitusjon. Presentasjonen skal inkludere fagdidaktisk refleksjon.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt.
1. Praktisk skapende arbeid
Digital presentasjon av et ferdigstilt praktisk skapende arbeid, med prosessdokumentasjon: skisser og utprøvninger, som vedlegg. Prosessdokumentasjon utføres med selvvalgt digitalt designverktøy.
2. Skriftlig oppgave
Skriftlig refleksjon der inspirasjonsgrunnlag, fagteori og fagdidaktikk inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplan for nærmere informasjon om eksamen.
Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.