EPN-V2

MLEST2100 Bilde og visuelle uttrykk i kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Picture and visual expression in context
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
    • kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
    • har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
    • har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
    • Kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
    • Kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
    • Kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
    • kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
    • Kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    • Individuell analyse av et verk laget av opphaver med samisk bakgrunn. Analysen presenteres muntlig for underviser og medstudenter på en kunstinstitusjon. Presentasjonen skal inkludere fagdidaktisk refleksjon.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt.

    1. Praktisk skapende arbeid

    Digital presentasjon av et ferdigstilt praktisk skapende arbeid, med prosessdokumentasjon: skisser og utprøvninger, som vedlegg. Prosessdokumentasjon utføres med selvvalgt digitalt designverktøy.

    2. Skriftlig oppgave

    Skriftlig refleksjon der inspirasjonsgrunnlag, fagteori og fagdidaktikk inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplan for nærmere informasjon om eksamen.

    Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.