EPN-V2

MLEST2100 Bilde og visuelle uttrykk i kontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Picture and visual expression in context
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen bilde og visuelle uttrykk slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplaner i grunnopplæringen. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer. Bilde og visuelle uttrykk belyses i en historisk og nåtidig kontekst og relateres til nasjonale og internasjonale tendenser. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, utdanningens praksisopplæring og i utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
  • kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
  • har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
  • har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
  • Kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
  • Kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
  • Kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
  • kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
  • Kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid og teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Innholdet i emnet har vekt på grunnleggende teori om veiledning, kommunikasjon og vurdering kombinert med praktisk trening i individuell veiledning.

Vurdering og eksamen

Opptak til studiet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
  • inngående kunnskap om sentrale begreper og faser innen veiledning
  • har kunnskap om ansvarsfordeling i veiledning og vurdering av studenter
  • kunnskap om kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
  • kunnskap om formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og evaluere individuell veiledning
  • skille mellom veiledning og vurdering
  • stimulere til refleksjon over praksis
  • gi tilbakemelding på en læringsfremmende måte

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere egen veiledning, rolle og eget ansvar
  • samarbeide med utdanningen (lærerkontakt) i veiledning og vurdering av studenter

Vurderingsuttrykk

Selvstudier, 3 fellessamlinger med korte forelesninger og ulike veilednings øvelser i mindre grupper.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Det kreves 80% obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
  • Individuell problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra egen veiledningspraksis, omfang inntil 200 ord.