Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2100 Bilde og visuelle uttrykk i kontekst Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Picture and visual expression in context
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger innen bilde og visuelle uttrykk slik det kommer til uttrykk i gjeldende læreplaner i grunnopplæringen. Dette omfatter praktisk arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer. Bilde og visuelle uttrykk belyses i en historisk og nåtidig kontekst og relateres til nasjonale og internasjonale tendenser. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, utdanningens praksisopplæring og i utprøving av teoretiske- og praktiske kunnskaper
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer, relevant for arbeid med bilde og visuelle uttrykk.
- kan anvende kunnskap om visuelle virkemidler i analyser av eget og andres arbeid.
- har kunnskap om og kan identifisere hvordan bilde og visuelt uttrykk har blitt brukt for å formidle historier, ideer og ulike budskap, både historisk og i nåtid.
- har kunnskap om læreplaner og kan vurdere bilde og visuelle uttrykk som del av skolefagenes innhold.
Ferdigheter
Studenten
- Kan vise praktisk håndlag i arbeid med ulike teknikker, redskaper og uttrykksformer.
- Kan eksperimentere med ulike uttrykk og relatere eget arbeid til fagteori og historiske eller samtidige tendenser.
- Kan analysere, dokumentere og reflektere over egen utøvende prosess.
- Kan reflektere over og diskutere etiske problemstillinger i arbeid med bilde og visuelle uttrykk i undervisningssammenheng.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan anvende faglig og fagdidaktisk innsikt i drøfting av visuell kultur.
- kan kommunisere omkring sentrale faglige problemstillinger og forskning innen fagområdet.
- Kan identifisere etiske aspekter knyttet til formidling og produksjon av kunstneriske uttrykk.
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid og teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Innholdet i emnet har vekt på grunnleggende teori om veiledning, kommunikasjon og vurdering kombinert med praktisk trening i individuell veiledning.
Vurdering og eksamen
Opptak til studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om veileders rolle og funksjon som tilrettelegger for læring
- inngående kunnskap om sentrale begreper og faser innen veiledning
- har kunnskap om ansvarsfordeling i veiledning og vurdering av studenter
- kunnskap om kommunikasjon og relasjonenes betydning i veiledning
- kunnskap om formativ og summativ vurdering og skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre og evaluere individuell veiledning
- skille mellom veiledning og vurdering
- stimulere til refleksjon over praksis
- gi tilbakemelding på en læringsfremmende måte
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere egen veiledning, rolle og eget ansvar
- samarbeide med utdanningen (lærerkontakt) i veiledning og vurdering av studenter
Vurderingsuttrykk
Selvstudier, 3 fellessamlinger med korte forelesninger og ulike veilednings øvelser i mindre grupper.
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Det kreves 80% obligatorisk tilstedeværelse på fellessamlingene. Det er obligatorisk fremmøte første dag. Ved fravær ut over en halv dag kan man søke om enten å ta undervisningen med en annen klasse eller å gjøre et alternativt arbeid som kompensasjon for fraværet. Søknaden vurderes av emneansvarlig/faglærer i samråd med studieadministrasjonen.
- Individuell problemstilling med tilhørende casebeskrivelse fra egen veiledningspraksis, omfang inntil 200 ord.