EPN-V2

MLEST1400 Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet Emneplan

Engelsk emnenavn
Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.

Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse blir illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.

Læringsutbytte

Admission to the programme.

Arbeids- og undervisningsformer

Work and teaching methods used in the course are lectures, supervised group work on assignments and self-study. Workshops with practical exercises will also be organised. At these, the students will practise practical skills. The workshops are compulsory. Students will also present grounds for academic, ethical and legal considerations linked to the topic.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Gjennomført undervisningspraksis i gruppe på inntil fem studenter. Omfang: 20 dager (inkludert forberedelse og etterarbeid).
  • En tverrprofesjonell oppgvae, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger.
  • En muntlig presentasjon i gruppe over et selvvalgt pedagogisk tema.
  • Minimum 80% fremmøte med deltagelse i obligatorisk undervisning.

Vurdering og eksamen

Written examination under supervision, 3 hours

Hjelpemidler ved eksamen

Calculator

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.