EPN-V2

MLEST1400 Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet Emneplan

Engelsk emnenavn
Profesjonsfag: lærerrollen, undervisning og elevmøtet
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

10 studiepoeng overlappende med AKUTTPRA3.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Fagdidaktikk:

Studenten

  • Har kunnskap om læreplaner, skolens verdigrunnlag og gjeldende plan og lovverk.
  • Har kunnskap om fagets historie og egenart i en samfunnskontekst, herunder bærekraftsproblematikk, kulturelt mangfold og verdsetting av kulturelt mangfold.
  • Har kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitet og barn og unges visuelle språk.
  • Har kunnskap om fagdidaktisk forskning, relevant for undervisningsplanlegging og fagutvikling.
  • Har grunnleggende innsikt i akademisk skriving og kildehenvisning.

Pedagogikk:

Studenten

  • Har kunnskap om lærerrollen, klasseledelse, skolen som organisasjon og overgangen mellom utdanningsnivåer.
  • Har kunnskap om praktiske og estetiske læringsprosesser og betydningen for læring, danning og identitetsutvikling hos barn og unge.
  • Har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, som mobbing, krenkelser, vold og seksuelle overgrep mot barn.
  • Har kunnskap om barne- og ungdomskultur og fellesskapets betydning for et inkluderende skole- og læringsmiljø.
  • Har kunnskap om observasjon som forskningsmetode og som verktøy for undervisningsplanlegging

Undervisningspraksis:

Studenten

  • Har kunnskap om lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.
  • Har kunnskap om samspill mellom elever, mellom elev og lærer og om klasseledelse og skolehjemsamarbeid.
  • Har kunnskap om undervisningsplanlegging, læreprosesser, arbeidsmåter og læremidler rettet mot design, kunst og håndverk.
  • Har kunnskap om hvordan lokale, regionale og nasjonale satsninger påvirker skolefag og undervisning.

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • Kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer ut fra fagdidaktisk teori.
  • Kan vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av undervisning.
  • Kan drøfte og reflektere over skolefagets historiske utvikling.
  • Kan drøfte betydningen av faget i dag ut fra bærekraftsperspektiv, digitalisering og teknologisk utvikling.

Pedagogikk

Studenten

  • Kan bidra til elevers kreative prosesser, estetisk opplevelse og estetisk erfaring.
  • Kan anvende kunnskap om klasseledelse og barn og unges utvikling i undervisningsplanlegging.
  • Kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og er kjent med relevante faginstanser for samarbeid og iverksettelse av nødvendige tiltak.
  • Kan drøfte barn- og ungdomskultur i en samtidskontekst og de praktiske og estetisk fagenes potensial for kommunikasjon, samhandling, dannelse og livsmestring.

Undervisningspraksis

  • Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for analyse og faglig drøfting.
  • Kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning, både for enkelte økter og perioder.
  • Kan utvikle mål for opplæringen og bruke ulike vurderingsmåter for å fremme læring, elevmedvirkning og lærelyst.

Kan inkludere tverrfaglige tema i undervisningsplaner og legge til rett for tverrfaglig samarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan drøfte undervisning, læring og fag i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiv.
  • Kan ivareta krav til helse, miljø og sikkerhet i planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Kan motta og bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte for videre utvikling.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet.

Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til grunnskolen og vektlegger planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Gjennomført undervisningspraksis i gruppe på inntil fem studenter. Omfang: 20 dager (inkludert forberedelse og etterarbeid).
  • En tverrprofesjonell oppgvae, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger.
  • En muntlig presentasjon i gruppe over et selvvalgt pedagogisk tema.
  • Minimum 80% fremmøte med deltagelse i obligatorisk undervisning.

Vurdering og eksamen

En individuell skriftlig, hjemmeeksamen over tre dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 2500-3000 ord.

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.