Programplaner og emneplaner - Student
MLEST1200 Tegning, trykk og visuell kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Draw, print and visual communication
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- Presentere 3 seminaroppgaver
- Identifisere et område for forbedring i presentasjonsteknikk og evaluere dette i egne presentasjoner
- Evaluere 3 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
- Undervise medstudent i pensum med «flashkort» («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjons opplæring)
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen med tilsyn.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning og trykk.
- Har grunnleggende kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon.
- Har kunnskap om kreative og estetiske læringsprosesser.
- Har innsikt i relevant fagteori og ulike kunst- og kulturuttrykk, nasjonalt og internasjonalt.
- Har innsikt i fagområdet som skolefag og kjennskap til læreplaner for grunnskolen.
Undervisningspraksis:
Studenten
- Kan reflektere over undervisning og læring med utgangspunkt i gjeldende læreplaner.
Ferdigheter
Studenten
- Kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk med tegning og grunnleggende trykketeknikker.
- Kan utvikle en ide, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess frem til ferdig produkt.
- Kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess.
- Kan følge regler for helse, miljø og sikkerhet i verksteder.
Undervisningspraksis:
Studenten
- Kan bruke observasjon av undervisningssituasjoner som grunnlag for profesjonell utvikling.
- Kan planlegge for undervisning i tråd med gjeldende læreplaner.
Generell kompetanse
Studenten
- Har generell verkstedskompetanse knyttet til tegning og trykk.
- Kan identifisere etiske aspekt, herunder også personvern, opphavsrett og miljøhensyn som knytter seg til produksjon og formidling av kunst- og kulturuttrykk.
- Kan reflektere over egen og andres læreprosess og formulere konstruktive tilbakemeldinger.
- Har innsikt i lærerens rolle og profesjonelle hverdag, herunder rettigheter og plikter.;
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F. Karakteruttrykket vil framkomme på grunnlag av testene avlagt i emnet totalt (60 %) og resultatet på skoleeksamen (40 %). Studenten har klagerett på samlet eksamenskarakter for hele mappen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
To interne sensorer
Vurdering og eksamen
Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.;
1. Praktisk skapende arbeid
Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.
2. Skriftlig oppgave
Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og praksiserfaringer inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.;
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.;
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.;
Emneoverlapp
Emnet overlapper med FKH1002.
Emnet overlapper med 10 stp mot FKH1000.