EPN-V2

MLEST1110 Digitale verktøy og medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital tools and media
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i læreplanverket. Dette omfatter kunnskap om og erfaring med ulike digitale verktøy og medier. Grunnleggende programmering, bildebehandling, digital formidling og - prosessarbeid inngår. Det legges vekt på bruk av fagspråk i eget arbeid og kommunikasjon om faglige problemstillinger. Fagets egenart og det digitale samfunnet drøftes i et fagdidaktisk perspektiv.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenter

    • har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy og aktuelle programvarer.
    • har kunnskap om hvordan digitale verktøy og aktuelle programvarer kan brukes i kunst, design og håndverk med utgangspunkt i gjeldene læreplaner.
    • har kunnskap om kreative og skapende prosesser i arbeid med digitale produkter og i arbeid med skolefag
    • har kunnskap om visuelle virkemidler og uttrykksformer i digitale produkter og digital formidling.
    • har kunnskap om barn og unges digitale vaner og kan drøfte aktuelle fagdidaktiske problemstillinger knyttet til digitalisering i skolen, etikk og barn- og ungdommers bruk av digitale medier.
    • har kjennskap til grunnleggende kildekritikk og opphavsrettslige forhold i digitale medier.

    Ferdigheter

    Studenter

    • kan anvende egnede digitale verktøy for å skape, redigere og manipulere digitale visuelle uttrykk.
    • kan ta i bruk ulike digitale verktøy i skapende arbeid og formidling
    • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen skapende prosess ved hjelp av digitale dokumentasjonsformer.

    Generell kompetanse

    Studenter

    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og bidra til utvikling av god digital praksis.
    • innehar digital dømmekraft og kan vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier.
    • kan finne frem til relevant faglitteratur og anvende fagterminologi, både skriftlig og muntlig.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

    Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • 3 forskjellige praktiske arbeid presentert og faglig drøftet i mindre grupper eller plenum. Omfang vil variere ut i fra verktøy/medie og valgt uttrykk.
    • Minimum 80% oppmøte ved obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen

    Eksamen er et individuelt praktisk, skapende prosjekt innen digitale verktøy og medier, og en skriftlig refleksjon som omhandler det praktiske prosjektet og fagdidaktikk. Eksamen består av følgende deler:

    1. Praktisk, skapende prosjekt basert på et utvalgt arbeidskrav levert i emnet. Prosjektet skal være en videreutviklet/forbedret versjon av arbeidskravet.

    2. Skriftlig refleksjon

    Skiftlig refleksjon omfatter dokumentasjon, beskrivelse og refleksjon over arbeidsprosessen og fagdidaktikk. Omfang på 2000 ord +/- 10%. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Det praktisk skapende arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    The course employs a wide definition of entrepreneurship that includes personal development, creativity, self-reliance, initiative taking and action orientation, i.e. becoming entrepreneurial. The course aims to introduce students to practical entrepreneurship through an action-based approach to value creation. Students will work in teams to solve real-life challenges.

    The course is a common course for the programme options Art and Dissemination and Fashion and Industry. It provides an introduction to business knowledge, innovation and project management in development processes relating to creative work.

    The course facilitates internationalisation and is open to guest and exchange students with a relevant education at the same Level.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    10 stp mot MLEST1100