Programplaner og emneplaner - Student
MLEST1110 Digitale verktøy og medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital tools and media
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course will be a seminar that focuses on current topics in cybersecurity. Its aims are threefold:
- In-depth insights into a current topic in cybersecurity
- Adoption and practice of research skills such as literature search, classification, review and critical judgement
- Improvement of scientific writing, technical reporting and presentation skills
The course will provide a current topic in cybersecurity including reading lists and background literature. Participants will receive a research task for their own literature work. Course sessions will provide knowledge and skills in group sessions using presentations, feedback, group discussions and peer review.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenter
- har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy og aktuelle programvarer.
- har kunnskap om hvordan digitale verktøy og aktuelle programvarer kan brukes i kunst, design og håndverk med utgangspunkt i gjeldene læreplaner.
- har kunnskap om kreative og skapende prosesser i arbeid med digitale produkter og i arbeid med skolefag
- har kunnskap om visuelle virkemidler og uttrykksformer i digitale produkter og digital formidling.
- har kunnskap om barn og unges digitale vaner og kan drøfte aktuelle fagdidaktiske problemstillinger knyttet til digitalisering i skolen, etikk og barn- og ungdommers bruk av digitale medier.
- har kjennskap til grunnleggende kildekritikk og opphavsrettslige forhold i digitale medier.
Ferdigheter
Studenter
- kan anvende egnede digitale verktøy for å skape, redigere og manipulere digitale visuelle uttrykk.
- kan ta i bruk ulike digitale verktøy i skapende arbeid og formidling
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen skapende prosess ved hjelp av digitale dokumentasjonsformer.
Generell kompetanse
Studenter
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og bidra til utvikling av god digital praksis.
- innehar digital dømmekraft og kan vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier.
- kan finne frem til relevant faglitteratur og anvende fagterminologi, både skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individual reading assignments
- Individual literature search work
- Individual writing assignments
- Seminar meetings including mini lectures, group discussions, student presentations group feedback sessions
- Written peer review assignments
Vurdering og eksamen
Eksamen
Eksamen er et individuelt praktisk, skapende prosjekt innen digitale verktøy og medier, og en skriftlig refleksjon som omhandler det praktiske prosjektet og fagdidaktikk. Eksamen består av følgende deler:
1. Praktisk, skapende prosjekt basert på et utvalgt arbeidskrav levert i emnet. Prosjektet skal være en videreutviklet/forbedret versjon av arbeidskravet.
2. Skriftlig refleksjon
Skiftlig refleksjon omfatter dokumentasjon, beskrivelse og refleksjon over arbeidsprosessen og fagdidaktikk. Omfang på 2000 ord +/- 10%. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Det praktisk skapende arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.
Eksamensresultat kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått.
Sensorordning
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing must be complied with.
Emneoverlapp
Grade scale A-F