EPN-V2

MLEST1110 Digital tools and media Course description

Course name in Norwegian
Digitale verktøy og medier
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i læreplanverket. Dette omfatter kunnskap om og erfaring med ulike digitale verktøy og medier. Grunnleggende programmering, bildebehandling, digital formidling og - prosessarbeid inngår. Det legges vekt på bruk av fagspråk i eget arbeid og kommunikasjon om faglige problemstillinger. Fagets egenart og det digitale samfunnet drøftes i et fagdidaktisk perspektiv.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenter

    • har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy og aktuelle programvarer.
    • har kunnskap om hvordan digitale verktøy og aktuelle programvarer kan brukes i kunst, design og håndverk med utgangspunkt i gjeldene læreplaner.
    • har kunnskap om kreative og skapende prosesser i arbeid med digitale produkter og i arbeid med skolefag
    • har kunnskap om visuelle virkemidler og uttrykksformer i digitale produkter og digital formidling.
    • har kunnskap om barn og unges digitale vaner og kan drøfte aktuelle fagdidaktiske problemstillinger knyttet til digitalisering i skolen, etikk og barn- og ungdommers bruk av digitale medier.
    • har kjennskap til grunnleggende kildekritikk og opphavsrettslige forhold i digitale medier.

    Ferdigheter

    Studenter

    • kan anvende egnede digitale verktøy for å skape, redigere og manipulere digitale visuelle uttrykk.
    • kan ta i bruk ulike digitale verktøy i skapende arbeid og formidling
    • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen skapende prosess ved hjelp av digitale dokumentasjonsformer.

    Generell kompetanse

    Studenter

    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og bidra til utvikling av god digital praksis.
    • innehar digital dømmekraft og kan vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier.
    • kan finne frem til relevant faglitteratur og anvende fagterminologi, både skriftlig og muntlig.
  • Teaching and learning methods

    I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

    Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

  • Course requirements

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

    • 3 forskjellige praktiske arbeid presentert og faglig drøftet i mindre grupper eller plenum. Omfang vil variere ut i fra verktøy/medie og valgt uttrykk.
    • Minimum 80% oppmøte ved obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
  • Assessment

    Eksamen

    Eksamen er et individuelt praktisk, skapende prosjekt innen digitale verktøy og medier, og en skriftlig refleksjon som omhandler det praktiske prosjektet og fagdidaktikk. Eksamen består av følgende deler:

    1. Praktisk, skapende prosjekt basert på et utvalgt arbeidskrav levert i emnet. Prosjektet skal være en videreutviklet/forbedret versjon av arbeidskravet.

    2. Skriftlig refleksjon

    Skiftlig refleksjon omfatter dokumentasjon, beskrivelse og refleksjon over arbeidsprosessen og fagdidaktikk. Omfang på 2000 ord +/- 10%. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

    Det praktisk skapende arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått - Ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Overlapping courses

    10 stp mot MLEST1100