EPN

MLEST1100 Digitale verktøy og medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital tools and media
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i læreplanverket. Dette omfatter kunnskap om og erfaring med ulike digitale verktøy og medier. Grunnleggende programmering, bildebehandling, digital formidling og - prosessarbeid inngår. Det legges vekt på bruk av fagspråk i eget arbeid og kommunikasjon om faglige problemstillinger. Fagets egenart og det digitale samfunnet drøftes i et fagdidaktisk perspektiv. 

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har grunnleggende kunnskap om digitale verktøy, medier og aktuell programvare.
  • Har kunnskap om algoritmisk tenkning, programmering, ideutvikling og kreative prosesser i arbeid med digitale uttrykk og produkter.
  • Har kunnskap om visuelle virkemidler og uttrykksformer i digital bildeproduksjon og digital formidling.
  • Har kunnskap om barn og unges digitale vaner og innsikt i aktuelle problemstillinger knyttet til mediekultur.
  • Har kjennskap til grunnleggende kildekritikk og opphavsrettslige forhold i digitale medier.  

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende egnede digitale verktøy for å redigere og manipulere bilder og illustrasjoner.
  • Kan ta i bruk programmering og bruke ulike digitale verktøy i skapende arbeid og formidling.
  • Kan dokumentere, reflektere over og formidle egen prosess ved hjelp av digitale prosesser og dokumentasjonsformer.
  • Kan finne fram til relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med digitale medier.
  • Kan reflektere over barn- og ungdomskultur og drøfte aktuelle problemstillinger knyttet til medier, digitalisering og etikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og bidra til utvikling av god digital praksis.
  • Innehar digital dømmekraft og kan vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier.
  • Kan bruke fagterminologi, både skriftlig og muntlig.

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Dokumentasjon av ett praktisk/teoretisk arbeid, presentert og faglig drøftet i plenum.
  • Minimum 80% oppmøte ved obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.   

Vurdering og eksamen

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt. Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til bestått for at eksamen skal være bestått. 

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med digitale skisser og undersøkelser som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige refleksjonen skal omhandle det praktiske prosjektet og fagteori og fagdidaktikk skal inngå. Omfang på 1000-1500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Eksamensresultat kan påklages. 

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.