EPN

MLED4800 Markedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Markedsføring er et vidt begrep som tradisjonelt har vært brukt i en kommersiell kontekst, men i de siste årene er begrepet godt innarbeidet i både privat-, offentlig- og ikke-kommersiell sammenheng. Markedsføring dreier seg om å avdekke ønsker og behov hos brukerne og tilrettelegge produkter og tjenester slik at virksomheten møter disse behovene på en konkurransedyktig måte. I dette emnet tar vi for oss de grunnleggende begrepene innenfor markedsføring, og vi vektlegger både digitale og tradisjonelle kanaler.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap 

Studenten har

  • inngående kunnskap om ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsutfordringer i både privat og offentlig sektor

  • bred kunnskap om rammeverk for strategiutvikling og markedsplanlegging

  • avansert kunnskap om ulike metoder for å samle og bruke informasjon om kunder/brukere, konkurrenter og virksomhetens omgivelser i markedsarbeidet

  • bred kunnskap om segmentering og målgruppeanalyse

  • kunnskap om posisjonering og merkebygging

  • dybdekunnskap de taktiske virkemidler som produkt- og tjenesteutvikling, prissetting, gjøre produkter og tjenester tilgjengelig for kunder/brukere og markedskommunikasjon i både digitale og tradisjonelle kanaler

  • dybdekunnskap om forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteleverandører skiller seg fra andre leverandører

 

Ferdigheter 

Studenten skal kunne

  • beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter og tjenester

  • utarbeide en realistisk strategi- og markedsplan

  • identifisere og vurdere markedsføringsutfordringer en virksomhet står overfor

  • identifisere og utforske markedsføringsmuligheter og systematiske tilnærminger for å løse utfordringer virksomhetene står overfor

  • bruke sekundære forskningskilder for å definere og bedre forstå målgrupper og konkurransesituasjonen virksomheten møter

  • gjennomføre egne undersøkelser for å identifisere segmenter og målgrupper samt analysere kunde/brukeradferd

  • forstå hva som skaper verdi for kunder/brukere

  • segmentere kunder/brukere og velge målgruppe

  • posisjonere virksomheten i markedet og bygge merkevarer

  • utarbeide en kommunikasjonsplan basert på realistiske målgrupper og budsjett

  • bruke sentrale markedsføringsverktøy (både digitale og tradisjonelle), konsepter og teknikker, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg

 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • se sammenhengen mellom ulike deler av en virksomhet

  • identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver/case.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på inntil 3 personer utarbeide en nærmere spesifisert oppgave knyttet til markedsplan. Planen skal leveres skriftlig og presenteres. Planen evalueres av en annen gruppe. Omfang 6-8 sider, 15 minutter presentasjon.

 

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

 

  • Arbeidskrav 2: Deltakelse og gjennomføring av virksomhetssimuleringsspill. Studentene må selv kjøpe lisens til spillet, og de må anvende egen PC. Obligatorisk oppmøte.

Dersom studenter ikke kan delta spillet må de henvende deg til faglærer og få et alternativt arbeidskrav som løses individuelt med egen innleveringsfrist.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager.

Besvarelsen skal ha et omfang på 16 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A – F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.