Studieinfo emne MLED4700 2021 HØST
MLED4700 HRM i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Human Resource Management
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir innsikt i sentrale temaer knyttet til personalhåndtering/HRM (Human Resources Management) i praksis. Med utgangspunkt i en lederrolle er målet og gi en systematisk innsikt i HR-funksjonens ansvar og oppgaver. Innsikt i sentrale rammer knyttet til personalhåndtering i form av lov- og avtaleverk i en norsk kontekst. Videre vil emnet ta for seg temaer som konflikthåndtering, forhandlinger og bruk av HR-relaterte hjelpemidler. Det blir vektlagt å anvende et praktisk perspektiv som grunnlag for utøvelse av HR-funksjonen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
-
inngående kunnskap knyttet til arbeidslivets rammer og lov- og avtaleverk innenfor den norske arbeidslivsmodellen
-
solid kjennskap til personalplanlegging, fleksibilitet og utvikling
-
kunnskap om anvendelse av ulike tilnærminger knyttet til samarbeid og forhandlinger med tillitsvalgte og medarbeidere
-
avansert kjennskap til sentrale HR-prosesser i organisasjoner og god praksis for gjennomføring av disse
-
god kjennskap til HR-arbeidets organisatoriske og strategiske forutsetninger, personalpolitikk og personalplanlegging
Ferdigheter
Studenten skal kunne
-
anvende fagområdets begreper, perspektiver og aktuell forskning som grunnlag for utøvelse av HRM i praksis
-
anvende praktiske verktøy knyttet til utøvelse av personalarbeid i en lederrolle
-
analysere og vurdere formelle sider knyttet til personaltiltak og situasjoner i organisasjonen
Generell kompetanse
Studenten kan
-
reflektere over og analysere egen rolle i utøvelse av HR-relaterte funksjoner og prosesser
-
anvende HR-relatert innsikt i praktiske utfordringer i lederrollen
-
anvende kunnskap om personalfunksjonen og grunnleggende innsikter i personalledelse, og evner å koble teoretiske kunnskaper til praktiske utfordringer innen personalarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, fagrelaterte aktiviteter og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
-
Arbeidskrav 1: Det legges opp til rollespillbaserte aktiviteter i tilknytning til noen av temaene og det vil være obligatorisk å medvirke på disse.
-
Arbeidskrav 2: Det vil også være en studentpresentasjon som formidles i løpet av gjennomføringen. Omfanget på denne tilsvarer 2000 ord.
Arbeidskrav/-ene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Hjemmeeksamen over en periode på 72 timer. Individuell innlevering, men inntil 2 personer kan skrive sammen. Besvarelsen skal ha et omfang på 20 000 tegn inkludert mellomrom, 23 000 tegn om to skriver sammen (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala fra A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.