EPN

MLED4400 Ledelse og samarbeid i norsk arbeidsliv Emneplan

Engelsk emnenavn
Management and cooperation
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innsikt i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte samt kunnskap om den historiske utviklingen av den norske arbeidslivsmodellen. Emnet redegjør for samarbeidet mellom stat, arbeidsgivere og fagforeninger på samfunnsnivå samt hvordan samarbeidet mellom partene fungerer i norske virksomheter. Emnet går gjennom hvordan lønnsdannelsen skjer, hvordan konflikter håndteres og betydning av et organisert arbeidsliv. Studentene lærer å analysere samspillet rundt omstilling og utvikling i virksomheter med organisasjons- og ledelsesteori.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap 

Studenten har

  • avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning

  • inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon

  • inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.

 

Ferdigheter 

Studenten kan

  • forstå utviklingen av norsk arbeidsliv

  • anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter

  • anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser

  • analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring

 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser

  • utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser

  • analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Innlevering med omfang tilsvarende 900 ord. Kan leveres individuelt eller i gruppe på inntil tre personer.

 

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

En individuell hjemmeeksamen på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 10 studiepoeng med MSLO6000 og SAMO6000 Ledelse i den norske samarbeidsmodellen.