EPN

MLED4300 Økonomistyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial Management
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir studentene en avansert økonomiforståelse, slik at de er i stand til å analysere økonomiske data, forstå hvilken type informasjon en har behov for, for å ta beslutninger på riktig grunnlag. I dette emnet tilegner studentene seg forståelse for økonomistyring, økonomisk tenkning og analyse, for å kunne bistå med ressursallokering, både i privat- og offentligsektor. Studentene tilegner seg avansert innsikt og forståelse for begreper i økonomifaget, finansregnskap, driftsregnskap, finansiering og investering. Emnet gir ledere innsikt i analyse av nøkkeltall, kalkylemetoder og ulike budsjetteringstilnærminger. Studentene skal få avansert forståelse av økonomiske lønnsomhetsmodeller. Det legges også vekt på å forstå sammensatt målstyring, og risikoaspekter ved en virksomhet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap 

Studenten har inngående kunnskap om

  • finansregnskap, regnskapsanalyse, internregnskap og kalkulasjon

  • lønnsomhetsanalyser og avviksanalyse

  • investering og finansiering, med vekt på kontantstrøm, nåverdimetoden og internrentemetoden

  • budsjetter

  • finansiell usikkerhet og risiko

  • balansert målstyring og utvikling av nøkkelindikatorer

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • kritisk reflektere og stille spørsmål på et avansert nivå om regnskap, investering, finansering og økonomiske sammenhenger

  • se økonomistyring i relasjon til bedriftens strategi og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg

  • gjennomføre selvstendige økonomiske analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser

  • analysere og vurdere ulike informasjonskilder med et kritisk blikk og være i stand til å innhente korrekt informasjon

  • gjennomføre avanserte analyser av ekstern- og internregnskap, kostnadsstruktur, likviditet og lønnsomhet

  • forstå forskjellen mellom usikkerhet og risiko, og kunne gjennomføre avanserte risikoanalyser

  • være i stand til å utarbeide og implementere sammensatte prestasjonsmålingssystemer

  • ha et kritisk perspektiv på prestasjonsmålingssystemer

 

Generell kompetanse 

Studenten kan

  • gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne analysere og gjennomføre reflekterte valg

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Flervalgsoppgave, om lag en times tidsbruk

  • Arbeidskrav 2: Innleveringsoppgave med spesifiserte momenter som skal besvares. Omfang om lag 1000 ord.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Det vil være en 5-timers hjemmeeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.