EPN-V2

MLED4300 Økonomistyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Financial Management
Studieprogram
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
Enkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelse
Økonomistyring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir studentene en avansert økonomiforståelse, slik at de er i stand til å analysere økonomiske data, forstå hvilken type informasjon en har behov for, for å ta beslutninger på riktig grunnlag. I dette emnet tilegner studentene seg forståelse for økonomistyring, økonomisk tenkning og analyse, for å kunne bistå med ressursallokering, både i privat- og offentligsektor. Studentene tilegner seg avansert innsikt og forståelse for begreper i økonomifaget, finansregnskap, driftsregnskap, finansiering og investering. Emnet gir ledere innsikt i analyse av nøkkeltall, kalkylemetoder og ulike budsjetteringstilnærminger. Studentene skal få avansert forståelse av økonomiske lønnsomhetsmodeller. Det legges også vekt på å forstå sammensatt målstyring, og risikoaspekter ved en virksomhet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap om

  • finansregnskap, regnskapsanalyse, internregnskap og kalkulasjon
  • lønnsomhetsanalyser og avviksanalyse
  • investering og finansiering, med vekt på kontantstrøm, nåverdimetoden og internrentemetoden
  • budsjetter
  • finansiell usikkerhet og risiko
  • balansert målstyring og utvikling av nøkkelindikatorer

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • kritisk reflektere og stille spørsmål på et avansert nivå om regnskap, investering, finansering og økonomiske sammenhenger
  • se økonomistyring i relasjon til bedriftens strategi og gjennom dette arbeidet kunne gjøre dyptgående analyser og reflekterte valg
  • gjennomføre selvstendige økonomiske analyser for en virksomhet med hensyn til omgivelser- og interne ressurser
  • analysere og vurdere ulike informasjonskilder med et kritisk blikk og være i stand til å innhente korrekt informasjon
  • gjennomføre avanserte analyser av ekstern- og internregnskap, kostnadsstruktur, likviditet og lønnsomhet
  • forstå forskjellen mellom usikkerhet og risiko, og kunne gjennomføre avanserte risikoanalyser
  • være i stand til å utarbeide og implementere sammensatte prestasjonsmålingssystemer
  • ha et kritisk perspektiv på prestasjonsmålingssystemer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre bruk av avanserte strategiske verktøy, og gjennom dette arbeidet kunne analysere og gjennomføre reflekterte valg
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte oppgaver

Arbeids- og undervisningsformer

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver. Det vil også bli muligheter for frivillige innleveringer i løpet av semesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Cloud computing is an emerging paradigm of utilising large-scale computing services over the internet that will affect the computing needs of individuals and organisations. Over the past decade, many cloud computing platforms have been set up by companies such as Google, Yahoo!, Amazon, Microsoft, Salesforce, eBay and Facebook. Some of the platforms are open to the public via various pricing models. They operate at different levels and enable businesses to harness different amounts of computing power from the cloud.

The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.

Vurdering og eksamen

Students who complete the course are expected to have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of the course, the student:

  • has a deep understanding of how cloud computing, large services and infrastructures play a crucial role in todays digitised society;
  • has an interdisciplinary view on cloud computing due to its central role in the digitised society;
  • understands the fundamental principles of distributed computing and particularly cloud computing;
  • understands the importance of virtualisation in distributed computing and how this has enabled the development of cloud computing;
  • understands the business models that underlie cloud computing;
  • has an understanding of the architecture and concept of different cloud models: IaaS, PaaS, and SaaS;
  • is knowledgeable in the various methods available to monitor and evaluate cloud infrastructure;
  • has a deep knowledge of the common security issues in the field of cloud computing;
  • has an understanding of the concept of threat intelligence in the field of cloud computing;
  • understands the use of security policies as part of the overall security strategy of an organization;

Skills

On successful completion of the course, the student can:

  • design highly distributed digital systems.
  • create virtual machine images and deploy them on a cloud.
  • design and develop scalable cloud-based applications by creating and configuring virtual machines in the cloud.
  • analyse cloud infrastructures with regard to properties such as resilience, security, performance and manageability.
  • identify cloud security weaknesses by recognising and discovering threats and vulnerabilities to cloud computing.
  • implement cloud features to secure and harden the infrastructure.
  • use tools to monitor and evaluate cloud infrastructure.
  • use tools to analyse system logs to detect possible security or performance problems.

General competence

On successful completion of the course, the student:

  • can discuss his/her area of expertise with a non-expert audience by combining insights across disciplines.
  • can discuss and debate the impact of technological development on our society in the future

Hjelpemidler ved eksamen

The course is part of a series of seminars in which the students actively participate together with members of relevant research groups. The students present papers and listen to paper presentations from other PhD students and staff. The students are also expected to actively critique and challenge fellow participants. The students are provided with a sound foundation in research skills and are naturally integrated into the local research community and its research discourse.

Vurderingsuttrykk

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • Three individual oral presentations of assigned publications.
  • Participate as prepared discussant for three presentations by other group members.
  • Independently find and study publications relevant to the research discourse.
  • 80% attendance at seminars.

Sensorordning

Oral exam, 30 minutes per student.

The oral exam cannot be appealed.