EPN-V2

MJ5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master Thesis
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Formålet med masteroppgaven er at studenten skal utføre et selvstendig vitenskapelig arbeid knyttet til en problemstilling i studieretningens fagområde.

  • Forkunnskapskrav

    MAVIT4070/MAxxx4070 må være bestått før masteroppgaven kan påbegynnes.

    Alle obligatoriske emner i studiet må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innen sitt fordypningsområde og kan analysere faglige problemstillinger for å identifisere behov for forskning og fagutvikling
    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere og gjennomføre et avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid
    • kan anvende relevante metoder for forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i eget arbeid
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings, kvalitets- eller utviklingsarbeid
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid i tråd med godkjent prosjektbeskrivelse og gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid til et allment og akademisk publikum
    • kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid
  • Innhold

    Masteroppgaven er et vitenskapelig arbeid innen medieutvikling generelt og studieretningens fagområde spesielt. Masteroppgaven skal gjennomføres enten som en teoretisk (1) eller en praktisk/teoretisk (2) oppgave.

    1. Den teoretiske masteroppgaven er en selvstendig vitenskapelig studie av teoretisk og empirisk art. Den representerer et selvstendig forskningsarbeid utført under veiledning. At studenten skal forholde seg til en problemstilling innenfor studieretningens fagområde kan bety:
      • spørsmål knyttet til materiale (tekst i vid forstand) fra journalistikk/medier og kommunikasjon/sakprosa
      • spørsmål knyttet til praksis og profesjonsutøvelse innenfor journalistikk/medier og kommunikasjon/sakprosa
      • spørsmål knyttet til journalistikk/medier og kommunikasjon/sakprosa som samfunnsinstitusjon
      • spørsmål knyttet til journalistikk/medier og kommunikasjon/sakprosa som forretningsvirksomhet
      • spørsmål som knytter studieretningens fagområder til andre felt  
    2. Den praktiske/ teoretiske oppgaven er et selvstendig utviklingsarbeid innenfor studieretningens fagområde og en teoretisk og metodisk refleksjon.
      • Det praktiske utviklingsarbeidet er beregnet for et medium/en virksomhet tilhørende studieretningens fagområde og praksisfelt
      • Den teoretiske delen skal bestå av en selvstendig og individuell problemstilling som åpner opp for en teoretisk refleksjon av utviklingsarbeidet, for eksempel spørsmål knyttet til idéutvikling, produksjon, genre, bruk, språk, virkemidler, tema, etikk eller lignende. Den teoretiske refleksjonen skal være fundert i fagets vitenskapelige teori og metode.
      • Den praktiske og den teoretiske delen er knyttet sammen ved at den praktiske delen brukes som materiale for den teoretisk refleksjonen i den skriftlige delen.

    Valg av praktisk-teoretisk masteroppgave skjer i samråd med veileder som i det enkelte tilfelle vurderer om studenten har den nødvendige forkunnskapen det planlagte prosjektet krever.

    Ved samarbeid på den praktisk-teoretiske masteroppgaven, må det sendes søknad til programansvarlig der det gjøres rede for prosjektets omfang og arbeidsfordeling mellom studentene. Det må opprettes en samarbeidsavtale mellom studentene i forkant av masterarbeidet, som skal legges ved oppgaven som et appendiks, der det gjøres rede for studentenes arbeidsfordeling på den praktiske delen.

    Studentene kan søke samarbeidspartnere i arbeidslivet innenfor studieretningens fagområde og praksisfelt (det vil si redaksjonelle miljøer/mediebedrifter/kommunikasjonsvirksomheter/forlag eller lignende) i utarbeidelsen av både den teoretiske og praktiske varianten av masteroppgaven.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer er selvstudier, 3-6 masterseminarer med fremlegg og tilbud til studenten(e) om 20 timer veiledning pr. oppgave, uavhengig av om en skriver oppgaven individuelt eller i gruppe.

    Seminarene er arena for deling av erfaringer fra alle ledd i arbeidet med eget prosjekt. Studentene skal delta i faglige diskusjoner ved å øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid, tilbakemeldinger til medstudenter og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene.

    Veiledningsavtale signeres av studenter og veileder ved veiledningens oppstart.

    I vedlegg til oppgaven følger oversikt over hva den enkelte har bidratt med når flere studenter skriver sammen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • To muntlige fremlegg (inntil 20 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
  • Vurdering og eksamen

    Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen. Individuell muntlig eksamen der karakteren kan justeres.

    Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:

    • Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 22.000 ord +/- 10%
    • Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet, og kappen skal ha et omfang på inntil 10.000 ord.

    Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

    For å kunne framstille seg til muntlig eksamen må den skriftlige oppgaven være vurdert til A-E (foreløpig karakter). Endelig karakter fastsettes etter muntlig eksamen. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.

    Individuell muntlig eksamen inntil 40 minutter med utgangspunkt i masteroppgaven. I begynnelsen av muntlig eksamen skal kandidaten holde en 10-15 minutters presentasjon av masteroppgaven.

    Sensur på den skriftlige delen av eksamen kan påklages i samsvar med universitets- og høgskoleloven.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er anledning til å gjenbruke egenprodusert tekst fra MAVIT4070 i masteroppgaven uten at det egensiteres.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.

  • Emneansvarlig

    Karoline Andrea Ihlebæk