EPN-V2

MJ5400 Mediehistorie Emneplan

Engelsk emnenavn
Media History
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i journalistikk, heltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen i emnet er en mappe som består av to deler.

Første del kan bygge på arbeidskrav 1 eller en tilsvarende medieproduksjon, og skal være en omarbeidet versjon av den medieproduksjonen. Omarbeidelsen innebærer at produksjonen tilpasses og endres til en bestemt digital medieplattform innen Sosiale medier. Begge versjonene skal lastes opp til eksamen. Produksjonen kan lages individuelt eller i samarbeid (2-3 studenter). Ved samarbeid skal studentene i forkant ha skrevet under en samarbeidsavtale som gjør rede for arbeidsfordelingen. Denne skal legges ved innleveringen. Ved samarbeid, vil det bli gitt en felleskarakter for produksjonen. Omfang på den nye versjonen vil variere avhengig av type medium og avtales med emneansvarlig når oppgaven deles ut, men den vil normalt bestå av 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutter ved samarbeid.

Andre del består av et skriftlig, individuelt teoretisk refleksjonsnotat. Den skal inneholde en selvstendig teoretisk problemstilling som belyser et sentralt aspekt ved produksjonen, og en faglig drøfting basert på pensum og relevant litteratur. Omfang på ca. 3000 ord, ekskludert forside og litteraturliste. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12 pkt, linjeavstand: 1,5. Andre del vil kunne justere den endelige karakteren gitt på del 1.

Alle deler må være bestått for å få bestått karakter. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
  • har avansert kunnskap om mediehistoriske metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
  • har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i mediehistorisk forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere tilnærminger, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens tradisjoner, egenart og og dets plass i medievitenskapen
  • kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
  • kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen, og forholdet mellom saklitteraturens "virkelighetskontrakt" og litterære fremstillingsformer
  • kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie og mediehistorisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
  • kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
  • kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte, som behersker fagområdets uttrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, veiledning, pensumstudier og eget skrivearbeid.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Frode Nordås

Vurdering og eksamen

Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.

Enten:

  • Et mediehistorisk forskningsarbeid (produksjonsoppgave). Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Eller:

  • En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 12-15 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge eksamensoppgaven (semesteroppgaven) er studentens egen selvstendige undersøkelse, og regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Opptakskrav

Emnet inngår i MA-graden i medieutvikling og er et av de særlig anbefalte emnene i studieretningen sakprosa ved dette masterprogrammet, men er også anbefalt for andre studenter som finner emnet interessant. Opptakskravene er de samme som til mastergraden for øvrig.

Emneansvarlig

Birgitte Kjos Fonn