EPN-V2

MJ5400 Mediehistorie Emneplan

Engelsk emnenavn
Media History
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i journalistikk, heltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Historie er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutviklingen opp gjennom tidene. Videre er trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid særlig relevante ferdigheter både for journalister og fagforfattere. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, historisk metode og heuristikk. Emnet tar for seg

  • Norsk offentlighetshistorie, presse- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie, inkludert et skandinavisk og internasjonalt perspektiv
  • Perspektiver på nyere digital mediehistorie, blant annet forholdet mellom medier og demokrati
  • Historisk metode
  • Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling
  • Mediehistoriens betydning for å forstå utviklingen medieteori og det praktiske mediefeltet
  • Forholdet mellom medier og teknologi

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens historiografi, tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
  • har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
  • har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning
  • kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
  • kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
  • kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
  • kan analysere etiske og kildekritiske problemstillinger i egne og andres mediehistoriske arbeider
  • kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte som behersker fagområdets unntrykksformer

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer og veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Eksamen er enten:

  1. En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.

eller:

  1. Et mediehistorisk forskningsarbeid. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

A-F.

Sensorordning

Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.