EPN-V2

MJ5400 Mediehistorie Emneplan

Engelsk emnenavn
Media History
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Historie er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutviklingen opp gjennom tidene. Videre er trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid særlig relevante ferdigheter både for journalister og fagforfattere. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, historisk metode og heuristikk. Emnet tar for seg

    • Norsk offentlighetshistorie, presse- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie, inkludert et skandinavisk og internasjonalt perspektiv
    • Perspektiver på nyere digital mediehistorie, blant annet forholdet mellom medier og demokrati
    • Historisk metode
    • Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling
    • Mediehistoriens betydning for å forstå utviklingen medieteori og det praktiske mediefeltet
    • Forholdet mellom medier og teknologi
  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens historiografi, tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
    • har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
    • har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning
    • kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
    • kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
    • kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
    • kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
    • kan analysere etiske og kildekritiske problemstillinger i egne og andres mediehistoriske arbeider
    • kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte som behersker fagområdets unntrykksformer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, seminarer og veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er enten:

    1. En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.

    eller:

    1. Et mediehistorisk forskningsarbeid. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.