Programplaner og emneplaner - Student
MJ5400 Mediehistorie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Media History
- Studieprogram
-
Masterstudium i medieutviklingMasterstudium i journalistikk, heltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Historie er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutviklingen opp gjennom tidene. Videre er trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid særlig relevante ferdigheter både for journalister og fagforfattere. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, historisk metode og heuristikk. Emnet tar for seg
- Norsk offentlighetshistorie, presse- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie, inkludert et skandinavisk og internasjonalt perspektiv
- Perspektiver på nyere digital mediehistorie, blant annet forholdet mellom medier og demokrati
- Historisk metode
- Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling
- Mediehistoriens betydning for å forstå utviklingen medieteori og det praktiske mediefeltet
- Forholdet mellom medier og teknologi
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens historiografi, tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
- har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
- har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning
- kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
- kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
- kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
- kan analysere etiske og kildekritiske problemstillinger i egne og andres mediehistoriske arbeider
- kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte som behersker fagområdets unntrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer og veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen er enten:
- En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.
eller:
- Et mediehistorisk forskningsarbeid. Oppgaven skal være på 15 sider, 12 pkt. og linjeavstand 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
A-F.
Sensorordning
Det benyttes ekstern og intern sensor på alle besvarelsene.