EPN-V2

MJ5300 Sakprosa innføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Non-fiction prose, introduction
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i medieutvikling, deltid
Masterstudium i journalistikk, heltid
Enkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Den offentlige samtalen er et kretsløp der en rekke forskjellige massemedier og formidlingsformer inngår: nyhetsmedier, sosiale medier, bøker, tidsskrifter, forskning, utredning og formidling, for å nevne noe. Emnet Sakprosa innføring, som er obligatorisk for studenter som tar studieretning Sakprosa, men også åpent for andre masterstudenter på Master i medieutvikling, tar særlig for seg noen sentrale formidlingsformer og plattformer som omkranser og står i dialog med journalistikken. Eksempler inkluderer litterær sakprosa (som f.eks. forskning og forskningsformidling, essay, biografi, debattbøker, lærebøker, reportasjelitteratur og forskning som er tilgjengeliggjort for en bredere allmennhet), spesialisert forskning, og deler av det som kalles funksjonell sakprosa (rapporter, utredninger, etc.). Emnet tar for også for seg fagforfatterrollen, litteratursosiologiske perspektiver, og teoretiske, metodiske og etiske problemstillinger ved sakprosa.

Emnet åpner for produksjon av alle typer litterær sakprosa samt formidling av funksjonell sakprosa og spesialisert forskning (se definisjon av litterær og funksjonell sakprosa i avsnittet over) samt forskningsoppgaver om sakprosa.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert forståelse av grenseoppgangene mellom journalistikk og annen sakprosa, samt av sakprosafeltet og publikasjonsformene i den norske offentligheten med referanse til en bredere skandinavisk og internasjonal kontekst
  • har inngående kunnskap om viktige litteratursosiologiske perspektiver
  • har avansert kunnskap om forskjellige sjangrer, skriveteknikker og formidlingsstrategier i sakprosa og kan anvende dem i egne arbeider

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere sakprosafeltets teorier, metoder og fortolkninger og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • har analytisk og praktisk kompetanse på kildekritikk og kan anvende denne kompetansen til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan analysere egne faglige problemstillinger med utgangspunkt i sakprosaens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan anvende vitenskaps- eller fagbasert kunnskap i faglitterær produksjon
  • kan anvende kunnskapen om sjangrer, publikasjonsformer, formidlingsstrategier og litteratursosiologiske perspektiver på eget og andres sakprosaarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante problemstillinger på sakprosafeltet, både med henblikk på produksjonsoppgaver og forskning
  • kan reflektere på avansert vis over etiske og metodiske sider ved eget og andres sakprosaarbeid
  • kan kommunisere om metodiske, praktiske og etiske sider på sakprosafeltet
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av forelesninger, seminarer og veiledning

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å få gå opp til eksamen, må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Presentere en tekst fra pensum på pensumseminar
  • Arbeidskrav 2: Levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster.

Hensikten med pensumpresentasjonen er at studenten skal fordype seg spesielt i en pensumtekst, og også bidra til diskusjon om pensum. Presentasjonen har et omfang på ca. en halv time inkludert diskusjon. Hensikten med kravet om å levere eget tekstutkast til fastsatte tider, og delta aktivt i seminarene, blant annet gjennom å kommentere medstudenters tekster, er at arbeidet på dette kurset er basert på prinsippet om prosessorientert skriving, der både det å legge frem tekst og kommentere andres tekster er en del av læreprosessen. Omfanget på tekst som skal innleveres fastsettes i det enkelte tilfelle, og ut fra oppgavens beskaffenhet og vil derfor avklares individuelt i samarbeid med faglærer.

Begge arbeidskravene må være levert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Ved fravær fpga sykdom og andre tungtveiende årsaker kan studenten til erstatning for arbeidskrav 1 levere en skriftlig presentasjon av et pensumbidrag med et omfang på 2-3 sider. Arbeidskrav 2 oppfylles ved at studenten leverer inn ny versjon innen en bestemt frist. Hvis arbeidskravene ikke leveres innen ny frist, mister studenten muligheten til å gjennomføre arbeidskravet, og dermed retten til å gå opp til eksamen.

Det er ikke andre obligatoriske aktiviteter i kurset.

Vurdering og eksamen

The student submits a thesis that investigates a research question using one or several relevant research methodologies.

Hjelpemidler ved eksamen

All other courses within the master's degree must be passed before submitting the master's thesis.

Vurderingsuttrykk

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has advanced knowledge of

  • research designs relevant to the investigation of a particular research question
  • a particular area of social or health policy of relevance to their degree
  • relevant research literature on the subject matter of the master-s thesis
  • theories and methodological approaches relevant for the chosen subject matter
  • basic conceptual tools needed to understand an critically examine relevant social or health research

Skills

The student can

  • conduct a review of the state of scientific knowledge related to a research question in social and health policy
  • conduct a limited, independent research project under supervision
  • choose a methodology that is relevant for a specific health and social welfare research question
  • apply research methods in a reflective manner
  • critically evaluate relevant quantitative or qualitative methods used in reports, books or articles investigating a particular social welfare or health policy problem

General Competence

The student can

  • read and critically assess academic literature
  • present specialised knowledge and research findings in the form of academic writing
  • apply advanced skills and knowledge in the field of social welfare and health policy
  • evaluate issues related to the academic, professional and research ethics

Sensorordning

At the end of the second semester, a two page project description must be submitted and approved before the student gets a supervisor. A master's thesis preparation seminar will help the student to produce the two page project description.

A supervisor will be appointed by the programme director. Supervision is a crucial component in the preparation of the thesis. The supervisor is to assist the student when he or she is acquiring the necessary and relevant knowledge, as well as, when collecting and analysing data. The supervisor must ensure that the student-s research activity comply with accepted ethical standards within social research, including standards defined by the Norwegian Data Protection Official and the National Committees for Research Ethics in the Social Sciences and the Humanities

Every student is entitled to approximately 10 hours of face-to-face consultation, individually or in groups, or the equivalent if part of the supervision is conducted via email.

An agreement between the student and the supervisor must be signed by both parties to ensure that rights and obligations are understood. The student and the supervisor may request a substitute if either party fails to meet the obligations outlined in the agreement.

The research work (analysis of qualitative and/or quantitative data or a literature review) is conducted during the fourth semester. Norwegian students are encouraged to carry out their data collection abroad. International students often collect their data in their home countries.