EPN-V2

MJ5300 Sakprosa innføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Non-fiction prose, introduction
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
Timeplan
Programplan
  • Innledning

    Det obligatoriske emnet medieutvikling og medieforskning skal forberede studentene til forsknings- og utviklingsarbeid i mediefeltet. Med mediefeltet menes i denne sammenheng journalistikk, sakprosa, andre former for medieproduksjon og mediebruk, samt kommunikasjonsarbeid. Emnet gir en breddeoversikt over sentrale medieteoretiske forskningsfelt- og tradisjoner, samt ferdigheter i å finne og anvende sentrale teorier og forskning. Slik gir emnet sammen med emnet MED4100 Innføring i forskningsmetode en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i studieretningenes enkeltemner og arbeid med masteroppgaven.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emne

    • MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft, 10 stp.,
    • MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp.
    • MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, 10 stp. og
    • del 1) Individuell skriftlig oppgave av MAKREPRA30 Palliasjon i teori og praksis, 20 stp.
  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om teorier og forskning knyttet til strukturelle rammevilkår for mediene med særlig vekt på økonomiske og teknologiske betingelser og forhold knyttet til mediebruk.
    • innsikt i sentrale utviklingstrekk i og sentrale teoretiske perspektiver på mediefeltet både historisk og i nåtid, nasjonalt og internasjonalt. Dette omfatter kjønns- og mangfoldsperspektiver i medieforskningen.
    • kunnskap om utviklingen av forskjellige medieprofesjoner og deres praksiser.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • orientere seg selvstendig og kritisk i faglitteraturen
    • utforme en problemstilling for et masterprosjekt innenfor medieutvikling
    • designe et praksisnært teoretisk eller praktisk anlagt masterprosjekt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har utviklet kompetanse til å vurdere andres forskningsarbeid kritisk
    • har avansert forståelse av mediefeltets egenart og utfordringer
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: Utvikle en foreløpig skisse til et masterprosjekt som angir et teoretisk utgangspunkt og problemstilling. Lengde: 3-5 sider.

    Formålet med oppgaven er å øve studentene i å omsette teoretisk kunnskap til en konkret problemstilling som igjen kan hjelpe dem i gang med et masterprosjekt. Oppgaven er knyttet til pensum og undervisning i dette spesifikke kurset og peker samtidig fremover mot det videre arbeidet i masterløpet.

    Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan egen frist avtales med faglærer.

    Skrivekurs er obligatorisk aktivitet i emnet. Skrivekurset har fokus på idéutvikling for et masterprosjekt. Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe på inntil 4 studenter. Det gis samlet karakter til gruppa på eksamen. Omfang: Inntil 3500 ord.

    Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til Ikke bestått, har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vuderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.