EPN-V2

MJ4700 Språk og diskurs i mediene Emneplan

Engelsk emnenavn
Language and discourse in the media
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Tekst- og diskursanalyse av journalistikk og andre medietekster kan gi oss kritisk bevissthet om hvordan pressen og andre aktører i samfunnet tenker om verden. Slik analyse kan belyse hvordan bestemte skrivemåter er med på å reprodusere eller forandre vante tankemønstre. I dette emnet skal studentene utvikle sin kunnskap om språket med fokus på de journalistiske sjangrene. De skal opparbeide seg en økt bevissthet om ulike sider ved journalistspråket slik det har vokst fram over tid i nett- og papiraviser, radio, TV, og i sosiale medier. Studentene skal dessuten oppnå innsikt i og utvikle forståelse for hvordan journalistiske tekster kan avdekke eller tilsløre maktforhold i samfunnet.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Automasjonssystemer i bygninger har som hovedmål å sørge for riktig inneklima til lavest mulig energibruk. Faget vil gi en dyp forståelse av reguleringsprinsipper på ulike nivå innen bygningsautomasjon. Videre vil det gjennomgås generelle og spesielle systemløsninger som sammenbinder varme, kjøle, varmepumpe og grunnvarme/kjøling i en felles integrert løsning.

    Emnet gir en innføring i aktuelle programmeringsspråk/verktøy til utvikling av simulatorer for reguleringssystemer.

  • Læringsutbytte

    Ingen ut over opptakskravene til studieprogrammet.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • styrings- og reguleringsteknikk
    • algoritme og virkemåte for aktuelle regulatorfunksjoner bla. PID regulator (PID = proportional+integral+derivateivte), av/på-regulator, MPC-regulator (MPS = model-predictive control)
    • relevant automatiseringsutstyr
    • bussystemer og sentralt driftskontrollanlegg
    • aktuelle sensorer og pådragsorganer
    • alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
    • matematisk modellering og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
    • vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
    • velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, og belysningsanlegg
    • beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
    • beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av reguleringssystemer
    • tegne og beskrive blokkdiagram og Piping and Instrumentation Diagram (P&I D) for reguleringssystemer
    • stille inn PID-regulatorer for rask og stabil regulering
    • gjennomføre stabilitetsanalyse av reguleringssystemer
    • analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
    • bidra til nytenking og være bidragsytere i innovasjonsprosesser
    • forstå dokumentasjon om byggautomasjonssystemer
    • kunne kommunisere med fagfolk innen byggautomasjon
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Forelesninger, øvinger, labarbeid, prosjektarbeid og selvstudium.

  • Vurdering og eksamen

    5 arbeidskrav, som er individuelle og/eller gruppebaserte. Alle arbeidskrav må være godkjente for å få adgang til eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1 Individuell skriftlig flervalgseksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

    Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på tre til fem studenter og som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes. Mulighet for individuell karaktersetting hvis ulik arbeidsinnsats kan dokumenteres, eller ulikt kunnskapsnivå om rapportens innhold fremgår av presentasjonen.

    Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages.

    Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

    Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

    Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamensdel 1: Ingen hjelpemidler, men aktuell informasjon (formler o.l.) vil bli oppgitt i eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kan kommunisere, kan benyttes.

    Eksamensdel 2: Alle.

  • Sensorordning

    Gradert skala A-F.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    En bachelorgrad eller tilsvarende.

    Søker må ha karaktersnitt C eller bedre i det faglige grunnlaget for opptak, jamfør forskrift om opptak til studier ved OsloMet .

  • Emneansvarlig

    Del 1 En intern sensor.

    Del 2 To interne sensorer.

    Ekstern sensur brukes jevnlig.