EPN-V2

MJ4100 Litterær journalistikk og narrativ sakprosa Emneplan

Engelsk emnenavn
Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i medieutvikling, deltid
Masterstudium i journalistikk, heltid
Masterstudium i journalistikk, deltid
Enkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Litterær journalistikk og narrativ sakprosa skiller seg fra annen journalistikk og sakprosa ved å benytte en del av de samme virkemidlene som i skjønnlitteratur. Både den generelle medieutviklingen og andre samfunnstrender har bidratt til å utvide det journalistiske sjangerrepertoaret, samtidig som det litterære står sterkere i allmenn sakprosa. Studiet tar sikte på å utdype deltakernes sjangerkunnskap og evner til å formidle i et rikere og mer engasjerende språk, samtidig som "virkelighetskontrakten" står like fast som i annen journalistikk og sakprosa.

Gjennom studiet skal studentene drøfte forholdet mellom fiksjon og sakprosa, skjønnlitterære forfattere som journalister og sakprosaforfattere, og litterær journalistikk og narrativ sakprosa i et historisk perspektiv. Kurset tar blant annet for seg det litterære essayet, reportasjen - særlig reisereportasjen - historie, dokumentarromanen, litterær dokumentar og nyjournalistikk/New Journalism. Vi studerer forholdet mellom journalistikk/sakprosa og litterær teori, og teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk og sakprosa.

Skriveeksperimenter er et viktig innslag i kurset.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante faglige teorier om litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og viktige retninger innenfor dette feltet
  • har inngående kunnskap om/forståelse av relevante historiske utviklingstrekk på feltet
  • har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk/ narrativ sakprosa, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk og narrativ sakprosa i analyse av eget eller andres arbeid
  • kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og arbeide selvstendig med tekster innen feltet
  • kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og narrativ sakprosa, og teorier om denne typen tekster
  • kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert skriving og bidra til nytenkning
  • kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikk og sakprosa, og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger på fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk og narrativ sajprosa står sentralt
  • har har utdypet sin evne til skrivefaglig nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon og variasjon i sakprosafeltet gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
  • har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler

Arbeids- og undervisningsformer

Journalism is changing and so is investigative journalism. Amongst the factors that affect investigative journalism are emerging digital media and changing technology. This course aims to encourage investigative journalism in digital times and gives students the opportunity to collaborate across borders using digital technology. A rising trend within international investigative journalism is to collaborate across borders and exchange useful information and data. Similarly, investigative journalists increasingly work in interdisciplinary teams drawing on expertise from such fields as law, economy, information technology and social science. The course seeks to deepen the understanding and knowledge of such investigative journalism.

The course will emphasize digital ways to investigate data. Students will learn principles of big data harvesting and analysis, and they will collaborate internationally with other students either on analyses of digital working methods or on doing more practical research related to investigative stories.

Another important aspect will be securing digital life and protecting sources when doing collaborative investigations across borders.

Language of instruction is English.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om perspektiver, teorier og modeller knyttet til ledelse som fagområde
  • har avansert kunnskap om barnehagen som organisasjon, samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • har kunnskap om teorier om og perspektiver på forholdet mellom politisk styring og profesjonell autonomi
  • har avansert kunnskap om profesjoner generelt og barnehagelærerprofesjonen spesielt
  • har inngående kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver i lys av aktuelle faglige og politiske spørsmål som angår barnehagen
  • har inngående kunnskap om profesjonsetiske spørsmål

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forstå hvordan organisasjoner kan bygges, utvikles og endres
  • kan bruke relevant kunnskap for å undersøke og utvikle barnehagens praksis
  • kan analysere og kritisk reflektere omkring barnehageledelse og spørsmål relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon og pedagogisk virksomhet
  • kan analysere sammenhenger mellom barnehagefaglige og politiske prosesser, og har evne til kritisk refleksjon over forholdet mellom styring og profesjonell autonomi i barnehagefeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formulere og kritisk reflektere over relevante profesjonsetiske problemstillinger fra et ledelses- og barnehagefaglig perspektiv
  • kan anvende kunnskap om og ferdigheter innenfor profesjonsutvikling, organisasjonsbygging og barnehageledelse på nye områder
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig om barnehageledelse, organisasjonsutvikling og barnehagepedagogiske og profesjonsfaglige spørsmål
  • kan analysere og drøfte ulike faglige tilnærminger til barnehagelærerprofesjonen og sammenhengen mellom politikk, profesjon og pedagogikk

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has acquired deeper understanding of methodologies in digital investigative journalism
  • has acquired solid knowledge of investigative journalism
  • has got insight into how to collaborate across borders by utilizing digital tools
  • has developed an understanding of ethical perspectives of investigative journalism

Skills

The student

  • can use appropriate methods to develop and conduct an investigative journalistic project
  • can use digital tools to harvest and analyze relevant data

General competence

The student

  • is able to analyze ethical and legislative concerns as a result of investigative journalism
  • is capable of gathering data in national as well as international contexts and analyze ethical and legislative concerns as a result of such work

Hjelpemidler ved eksamen

The following coursework requirements must be approved for the student to be eligible to take the exam:

  1. Coursework 1: Explore and present a case of cross-border investigative collaboration in journalism. This assignment will be done in groups to encourage collaboration between students.
  2. Coursework 2: Presentation and analysis of literature from the reading list. This assignment will also be done in groups to facilitate critical discussions about the texts.
  3. Coursework 3: A brief analysis of the long-term outcomes of the cases described in Coursework 1, based on insights from the reading list.

All assignments must be written in English

Purpose of the Coursework Requirements:

The aim of the coursework is to familiarize students with landmark cases of cross-border investigative journalism to understand the associated challenges and opportunities. Additionally, the coursework is designed to promote critical thinking about cross-border journalism’s role in society and engage students with relevant theories and concepts.

All coursework must be completed and approved by the given deadlines for the student to qualify for the exam. If any coursework is not approved, students will be allowed two opportunities to submit a revised version by a set deadline.

Scope of the Coursework:

The details of each assignment will be provided at the start of the semester. The expected length for each assignment is 3-5 pages. The scope of the presentations is 15-20 minutes. In case an assignment is not approved, students may submit a revised version within a set deadline. For reasons such as illness or other valid circumstances, an individual deadline can be set by the teacher. If a student fails to meet the deadline for at least four of the assignments, they will lose the right to submit the assignment and, consequently, the right to sit for the exam.

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Sensorordning

Grade scale A-F

Opptakskrav

While there are no formal prerequisites, it is beneficial to have taken courses in investigative journalism to get the most out of this course.

Emneansvarlig

Røy Krøvel