Programplaner og emneplaner - Student
MJ4100 Litterær journalistikk og narrativ sakprosa Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Literary Journalism and Narrative Non-fiction Prose
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2017
- Timeplan
-
Innledning
Journalism is changing and so is investigative journalism. Amongst the factors that affect investigative journalism are emerging digital media and changing technology. This course aims to encourage investigative journalism in digital times, and gives students the opportunity to collaborate across borders using digital technology. A rising trend within international investigative journalism is to collaborate across borders and exchange useful information and data. Similarly, investigative journalists increasingly work in interdisciplinary teams drawing on expertise from such fields as law, economy, information technology and social science. The course seeks to deepen the understanding and knowledge of such investigative journalism.
The course will emphasize digital ways to investigate data. Students will learn principles of big data harvesting and analysis, and they will collaborate internationally with other students either on analyses of digital working methods or on doing more practical research related to investigative stories.
Another important aspect will be securing digital life and protecting sources when doing collaborative investigations across borders.
-
Forkunnskapskrav
No prerequisites
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om de faglige teoriene om litterær journalistikk og de ulike retningene innen sjangeren
- har inngående kunnskap om/forståelse av sjangerens historie og egenart
- har inngående kunnskap om forholdet mellom fiksjonslitteratur og litterær journalistikk, og kunnskap om sentrale profesjonsutøveres arbeid innen sjangeren
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskapen om litterær journalistikk i analyse av eget eller andres arbeid
- kan forholde seg kritisk til og analysere teorier om og uttrykk for litterær journalistikk og arbeide selvstendig med journalistisk-litterære tekster
- kan anvende litterære virkemidler ved å la seg inspirere av annen litterær journalistikk og teorier om slik journalistikk
- kan inspirere kolleger, studenter eller elever til kreativ og inspirert journalistikk og bidra til nytenkning
- kan analysere litterære uttrykksformer i journalistikken og formidle selv ved bruk av slike uttrykksformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger innen fagområdet og bidra til prosjekter der litterær journalistikk står sentralt
- har kompetanse til journalistisk nytenkning og til å anvende kreativitet, kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- har utviklet dypere forståelse for journalistisk variasjon gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen kreativ praksis
- har evne til å reflektere over etiske sider ved bruken av litterære virkemidler
-
Innhold
Gjennom studiet skal studentene drøfte
- forholdet mellom fiksjon og journalistikk
- skjønnlitterære forfattere som journalister
- litterær journalistikk gjennom historien
- det litterære essayet
- reportasjen, særlig reisereportasjen
- dokumentarromanen, litterær dokumentar
- forholdet mellom journalistisk teori og litterær teori
- teorier om bruk av litterære og fortellende virkemidler i journalistikk
- nyjournalistikk/New Journalism
- skriveeksperimenter
-
Arbeids- og undervisningsformer
The course aims at developing advanced competence when it comes to critical research traditions related to post-colonial studies, for example Orientalism and Occidentalism critique, theories of nation and identities, migrancy and transnationalism. Students will also acquire competence in analyzing the links between globalization processes and ethnical dimensions within and between nations and regions.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
No course requirements
-
Vurdering og eksamen
For the assessment the students may choose between
Either
term paper of 13-16 pages, 1 ½ line space, Times New Roman size 12.
Or
45 minutes presentation of practical work and research utilizing digital tools, as a result of an journalistic investigation. In addition, a paper, 7-9 pages, 1 ½-line space, Times New Roman size 12. This paper should analyze and reflect upon the production process, as well draw upon suggested theoretical literature. A grade of pass must be achieved for both the presentation and the paper. They will be given a joint assessment and a single grade.
Both alternatives may be written in either English or Norwegian.
-
Hjelpemidler ved eksamen
They will be assessed by an examination committee with one internal and one external examiner.
-
Vurderingsuttrykk
Either a bachelor's degree or equivalent with specialization in journalism, photojournalism or media studies of minimun 80 ECTS. Or a bachelor's degree or equivalent and a minimum of two years journalistic experience. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at HiOA.
-
Sensorordning
For the main assessment, the students may choose one of two term papers.
Either
- A term paper of 15-18 pages, 1,5. line space, Times New Roman size 12, within the thematic field of the course.
Or
- A reportage selecting a topic within the general framework of the course. The reportage has to be developed either in digital or print format (5-6 pp. plus photos), radio (7-8 minutes), TV (4 minutes) or photo (approximately 8 photos) followed by a reflection paper, 5-8 pages, discussing the textual material on a theoretical level helped by the course syllabus.
Both alternatives may be written in either English or Norwegian.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
The exam will be assessed according to a grading scale where A (highest) and E (lowest) denote a pass and F denotes a fail.