Programplaner og emneplaner - Student
MJ4000 Journalistikkforskning - teori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Journalism Research - Theory and Methodology
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Det obligatoriske emnet i Journalistikkforskning - teori og metode skal forberede studentene til forskningsarbeid innen journalistikk. Teoridelen i emnet gir en breddeoversikt over sentrale forskningsområder innen faget og profesjonen journalistikk. Slik gir det en felles plattform for alle masterstudentene på programmet før de spesialiserer seg i enkeltemne og masteroppgavearbeid. Metodedelen gir studentene den nødvendige innføring og øvelse i kvantitative studier, dybdeintervjuer og tekstanalyser.
-
Forkunnskapskrav
The course aims at encouraging critical journalism combined with analysis and debate regarding changing conditions for journalism due to digitalization, ownership structures and social media platforms' impact on the media industry. The course aims at deepening the knowledge about the changing conditions for news production, distribution and consumption brought forward by new technology, ownership structures and new business models for funding of journalism.
-
Læringsutbytte
No prerequisites
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er delt i to:
I teoridelen skal studenten tilegne seg en oversikt over teoretiske problemstillinger og aktuelle temaer som kan være til hjelp i planleggingen av masterstudiet, spesielt med henblikk på masteroppgaven.
I metodedelen skal studenten tilegne seg en bred oversikt over kvantitative og kvalitative metoder som er spesielt relevante i journalistikkforskningen. Emnet vil blant annet ta opp konstruksjon av spørreskjemaer og trekking av utvalg, kvantitativ innholdsanalyse, dokumentanalyse og kildekritikk, diskurs- og tekstanalyse, kvalitative intervjuer og observasjon. Tilnærmingen er tverrvitenskapelig, og det vil bli gitt forskningseksempler på hvordan ulike metoder kan kombineres. Det vil også bli gitt opplæring i bruk av statistikkprogram.
Undervisningen består av forelesninger og seminarer.
I seminarene vil studenten få praktisk trening i idéarbeid, kildesøk og akademisk skriving. Emnet forutsetter høy grad av studentaktivitet i form av presentasjoner, kritisk lesning av andres tekster, oppgaveløsning og idéarbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Lectures and workshops.
-
Vurdering og eksamen
No course requirements
-
Vurderingsuttrykk
A term paper of 13-16 pages. The term paper may be written in either English or Norwegian (or another Scandinavian language).
Students who have failed a regular examination may submit a revised version of the exam one time. Students with legitimate absence are entitled to submit the term paper to the new examination.
-
Sensorordning
The paper is assessed according to a grading scale where A (highest) and E (lowest) denote a pass and F denotes a fail.