EPN

MINTPRA3 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 3
Studieprogram
Masterstudium i intensivsykepleie
Masterstudium i intensivsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, anestesiavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal selvstendig ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i intensivsykepleie. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav

INTENPRA2 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner

  • har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • Kan anvende kunnskap på nye områder innen intensivsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende

  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

  • kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom

  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie

Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling

  • kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes

  • kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov

  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten

  • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten

  • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger

  • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet

  • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter

  • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem

  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig

  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

  • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i intensivsykepleie

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende intensivsykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten

  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Innhold

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende
  • Å forebygge og behandle intensivdelir
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
  • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom
  • Medisinsk utstyr
  • Når behandling ikke fører frem - palliativ fase
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av intensivsykepleien
  • Undervisning og veiledning
  • Administrasjon og ledelse

Arbeids- og undervisningsformer

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Undervisning/veiledning til pasient.
  3. Undervisning/veiledning til medstudenter.
  4. Gjennomført AHLR-simulering x to.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

 

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Sensorordning: Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet.. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

Emneansvarlig

Anne Eikeland

Emneoverlapp

INTENPRA3 og MINTPRA3 er 100% overlappende.