EPN

MINTPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i intensivsykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Praksisstudier gjennomføres ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal under veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved medisinsk behandling og intensivsykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie

  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende

  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom

  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sitt ernæringsbehov

    • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten

    • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet

    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter

    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig

    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap

  • kan, under veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov

  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Innhold

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov

  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

  • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende

  • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom

  • Å forebygge og behandle intensivdelir

  • Medisinsk utstyr

  • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr

Arbeids- og undervisningsformer

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.

  • Studenten skal levere minst en skriftlig vurdering per måned

  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter og simulering 

 

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

INTENPRA10 og MINTPRA10 er 100% overlappende.

Faglig innhold er overlappende med INTENPRA1 og MINTPRA1.