Programplaner og emneplaner - Student
MINTPRA1 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i intensivsykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer, hvorav 1 sensor må være ekstern.
Forkunnskapskrav
- Observations and clinical assessments in connection with serious self-care deficits in relation to a patient's fundamental needs
- Preventing complications in connection with acute and/or critical illness, advanced medical treatment and intensive care nursing
- Reducing stress and alleviating pain and discomfort in connection with advanced medical treatment and intensive care nursing
- Communication and interaction with intensive care patients and their next of kin
- Preventing and treating intensive care delirium
- Wholly or partly compensatory nursing in the event of serious self-care deficits in relation to a child's fundamental needs and failure of vital functions
- Nutrition in connection with acute and critical illness
- Medical equipment
- Written and oral documentation of intensive care nursing
Læringsutbytte
- Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- Pasientens opplevelser, reaksjoner og behov når de får anestesi
- Faglige, juridiske og etiske utfordringer i anestesisykepleien
- Etisk teori
- Etisk argumentasjon og beslutningsteori
- Kunnskapsbasert anestesisykepleie
Innhold
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Arbeids- og undervisningsformer
MANES5110 Prosjektbeskrivelse tilsvarer arbeid med prosjektbeskrivelse i
MANES5100/VUANEST6100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Barnesykepleier har et selvstendig ansvar for egen yrkesutøvelse i tillegg til delegerte medisinske oppgaver og samarbeider nært med barneleger og øvrige deltakere i helseteamet. For å kunne utføre delegerte medisinske oppgaver og iverksette barnesykepleietiltak må studenten tilegne seg spesialisert kunnskap om patofysiologi, svikt i vitale funksjoner og intensivbehandling ved ulike medisinske og kirurgiske tilstander hos barn, samt relevant kunnskap om anestesi knyttet til dette. Denne kunnskapen er nødvendig for å kunne observere og tolke sykdomstegn hos barn, iverksette sykepleietiltak og delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling av barn.
Vurdering og eksamen
Opptak til studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan barnemedisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
- har inngående kunnskap i nyfødtmedisin (neonatologi), pediatri, barnekirurgi, nevrokirurgi og intensivmedisinsk behandling av barn
- har inngående kunnskap om medikamentell behandling av barn
- har kunnskap om anestesiformer og ettervirkninger
- har inngående kunnskap om smerte- og kvalmebehandling av barn
- har inngående kunnskap om faktorer og sykdom som påvirker barns psykiske helse
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av medisinsk utstyr som brukes i barnekirurgisk, nyfødtmedisinsk, barnemedisinsk og intensivmedisinsk behandling av barn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnemedisin, barnekirurgi, nevrokirurgi, anestesiologi og medikamentell behandling av barn
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsing relatert til forordnet medisinsk behandling av barn, delegert av lege
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om patofysiologi og svikt i vitale funksjoner som grunnlag for å observere og tolke sykdomstegn hos barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen neonatalogi, pediatri og barnekirurgi
Vurderingsuttrykk
Forelesninger og selvstudier.
Sensorordning
ingen
Emneoverlapp
Ingen.