EPN

MINTPRA1 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i intensivsykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal under veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved medisinsk behandling og intensivsykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom

Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ernæringsbehov.
  • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten.
  • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
  • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i intensivsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Innhold

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
  • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende.
  • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom.
  • Å forebygge og behandle intensivdelir.
  • Medisinsk utstyr.
  • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.

Arbeids- og undervisningsformer

Simulering og praksisstudier med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  2. Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering pr. måned.

Vurdering og eksamen

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

 

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.

Emneoverlapp

INTENPRA1 og MINTPRA1 er 100% overlappende.