EPN-V2

MINTPRA1 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i intensivsykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

A real artificial intelligence project will be carried by a large team of students. A practical application will be targeted using state-of-the-art methods and tools. The students will construct a working system from scratch, implementing machine learning components as well as using existing tools. The students are involved in the entire process, starting from earlier design choices to the AI system completion. Examples of tasks may include speech processing and image recognition, robots or drones navigation, self-driving vehicles, and chatbots.

Through this course, the students will gain an in-depth understanding of "AI in practice", as opposed to "AI in theory" or "AI on toy problems".

Forkunnskapskrav

No formal requirements over and above the admission requirements.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom

Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ernæringsbehov.
  • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten.
  • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
  • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i intensivsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Innhold

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
  • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende.
  • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom.
  • Å forebygge og behandle intensivdelir.
  • Medisinsk utstyr.
  • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.

Arbeids- og undervisningsformer

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • Minimum 80% attendance in workshops
  • A midterm group presentation

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Group Project Report (5-10 students) between 10000 and 25000 words.

The exam grade can be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Vurdering og eksamen

Grade scale A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

One internal examiner. External examiners are used periodically.

Vurderingsuttrykk

It is highly recommended that the student has taken the courses Advanced Machine Learning and Deep Learning and/or Evolutionary AI and robotics. It is also recommended to have good programming skills, such as 20 ECTS of previous programming-focused subjects.

Sensorordning

Introduction to modern methods, techniques and tools used in projects related to the course assignment. Lectures and tutorials will be given on the tools, laboratories and facilities available at OsloMet, and their use in relation to the given assignment text, specifications, design, verification, prototyping and development. A realistic project will then be carried out where participants work together as an "applied artificial intelligence development team".

The project involves the full process from specifications, programming, testing, verification and documentation.

Emneoverlapp

INTENPRA1 og MINTPRA1 er 100% overlappende.