EPN-V2

MINT5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master's Thesis
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Programplan
  • Innledning

    Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid i form av en masteroppgave. Arbeidet må ta utgangspunkt i intensivsykepleierens ansvars- og funksjonsområder. I arbeidet med masteroppgaven skal studenten videreføre den kompetansen han/hun har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise forståelse, modning og refleksjon. Før arbeidet med masteroppgaven kan starte, må det foreligge en oppdatert og godkjent prosjektbeskrivelse.

    Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Ved gruppeoppgave leveres det ett felles arbeid. Hensikten med å arbeide i gruppe er å utvikle samhandlingskompetanse, slik det er beskrevet under generell kompetanse i læringsutbyttet for hele programmet. Å utøve intensivsykepleie krever i stor grad samhandlingskompetanse i behandlingsteamet, og samhandlingskompetanse er derfor en viktig del av handlingskompetansen som intensivsykepleier.

    Masteroppgaven kan være et selvstendig forskningsarbeid eller inngå som en avgrenset del av et pågående forskningsarbeid ved universitetet eller andre samarbeidende institusjoner. Oppgaven kan også være et kvalitetsarbeid i form av et kvalitetsforbedringsarbeid eller et kvalitetskontrollarbeid. Studenten kan også lage systematisk oversikt over forskning innen relevant tema.

    Masteroppgaven kan leveres i form av en monografi, som et artikkelmanus, en retningslinje, standard for en prosedyre, informasjonsbrosjyre eller en informasjonsvideo. Innlevering av masteroppgaven i artikkelform forutsetter at artikkelen er utviklet i tråd med kriteriene (guidelines) for det valgte og faglig relevante vitenskapelige tidsskriftet (fagfellevurdert). Studenten skal være 1. eller 2.forfatter. Leveres masteroppgaven i et annet format enn en monografi, må det i tillegg skrives et fordypningsnotat/en kappe. I fordypningsnotatet/kappen skal studenten(e) drøfte og utdype et avgrenset metodologisk og/eller substansielt tema.

    Masteroppgaven skal ha en systematisk og vitenskapelig oppbygning og skal baseres på aktuell og relevant vitenskapelig litteratur som besvarer den problemstillingen studenten(e) selv har utviklet.

    Masteroppgaven skal utarbeides i henhold til Masterhåndbok for kull 2021.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet. Alle øvrige emner i studiet, teori- og praksisemner, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om hvordan vitenskapelig teori og metoder kan søkes, utvikles og anvendes
    • har inngående kunnskap om sykepleiens vitenskapelige teori og metoder
    • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
    • har inngående kunnskap om analyse av forskningsdata
    • har inngående kunnskap om forskningsetikk
    • har inngående kunnskap om metoder for kvalitetsarbeid i helsetjenesten
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    ;

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre en systematisk datainnsamling, analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
    • kan analysere og forhold seg kritisk til eksisterende teori og metoder og kan arbeide selvstendig med en teoretisk problemstilling
    • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor intensivsykepleie
    • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid, under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte prosjekter innen intensivsykepleie
    • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker intensivsykepleiens uttrykksformer
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmennheten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen intensivsykepleie
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Under supervision, the students will write an independent scholarly work in the form of a master's thesis. The work must be based on the functions and areas of responsibility of the intensive care nurse. In the work on their master's theses, students are to apply the knowledge acquired through the rest of the programme. The master’s thesis must demonstrate understanding, maturity and reflection. An approved and up-to-date project description is required before students can start writing a master’s thesis.

    The thesis can be written individually or in groups of up to three students. Groups of students who write together submit one joint thesis. The purpose of group work is to develop cooperation skills as described under the competence section in the learning outcomes defined for the programme as a whole. Intensive care nursing requires a high degree of cooperation skills in the treatment team, and this makes cooperation skills an important part of an intensive care nurse's action competence.

    The master’s thesis can be an independent research work or be included as a delimited part of an ongoing research project at the university or a cooperating institution. The thesis can also be a quality-related project in the form of a piece of quality improvement or quality control work. The students can also prepare a systematic overview of research on a relevant topic.

    The master’s thesis is submitted in the form of a monograph, an article manuscript, a set of guidelines, a standard for a procedure, an information brochure or an information video. A master’s thesis in article form must be written in accordance with the guidelines for a selected scientific journal relevant to the discipline (peer review). The student must be the first or second author. A master’s thesis submitted in a format other than a monograph must be accompanied by a supplementary memo/introduction (‘kappe’). In this supplementary memo/introduction, the student(s) shall discuss and elaborate on a delimited methodological and/or substantial topic.

    The master's thesis must have a systematic scholarly structure and be based on topical and relevant scientific literature that provides an answer to the research question formulated by the student(s).

    The master’s thesis must be written in accordance with the master's handbook for the 2020 year group.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Admission to the programme. All other courses in the programme, theoretical as well as practical ones, must be passed before a student can submit his/her master's thesis for grading.

  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig masteroppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter samt individuell; muntlig eksaminasjon. Oppgaven skal skrives ifølge gjeldende Masterhåndbok. Monografier skal ha et omfang på 15 000 ord (+/- 20 %). Velges artikkelmanus, skal; fordypningsnotatet/kappen ha et omfang på 3000 ord (+/- 20 %). Velges et annet format, skal; omfanget til fordypningsnotatet/kappen være på 9000 ord (+/- 20 %). Kravet til omfang er det; samme for individuelle masteroppgaver og masteroppgaver skrevet i gruppe.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Regular seminars are organised in connection with the master’s thesis at which the students present and discuss the drafts of their theses in a larger forum. Important topics relevant to work on the master’s thesis will also be dealt with at these seminars as required.

    Supervision is an important part of the work on the master’s thesis and provides a necessary quality-assurance, for example that the work complies with the applicable guidelines for research ethics. The person responsible for any research work will be the supervisor. Each student/group is assigned a supervisor. Ten hours of supervision is provided per thesis. In addition, students receive supervision in connection with the master's thesis seminars. One hour of supervision on start-up of the project is compulsory.

    If problems arise in the supervisor-student relationship, the student(s) shall first raise the matter with the supervisor and then, if relevant, contact the programme coordinator for the master’s programme.

    Students have a duty to keep their supervisor informed about their work. This duty also applies to practical matters that could have a bearing on the project’s progress. Relevant ethical principles must be observed. All external correspondence must be approved by the supervisor. Applications to approval bodies, for example the Regional Committees for Medical and Health Research Ethics (REC) and the Norwegian Centre for Research Data (NSD), must be approved by the supervisor before submission.

    Groups/students who fail their master’s thesis are offered three more hours of supervision.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

    Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen.;Studentene får en midlertidig karakter på den skriftlige masteroppgaven. Kun studenter med karakter A-E på den skriftlige masteroppgaven, kan fremstille seg til muntlig eksaminasjon.Endelig karakter settes etter at individuell muntlig eksaminasjon er gjennomført. Hele karakterskalaen kan anvendes ved justering av den midlertidige karakteren.

    ;

    Følgende gjelder når karakteren F tildeles:

    Skriftlig oppgave:

    Hvis masteroppgaven skrives i gruppe, vil hele gruppen få denne karakteren. Studentene kan ikke fremstille seg til muntlig eksaminasjon. Studentene kan levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur én gang.

    Muntlig eksaminasjon:

    Dersom karakteren F tildeles etter gjennomføringen av den muntlige eksaminasjonen, blir studentens endelige karakter F. Studenten må da fremstille seg til ny eksamen ved å levere ny eller omarbeidet masteroppgave til sensur. Ved bestått karakter på skriftlig oppgave kan kandidaten fremstille seg til muntlig eksaminasjon.

    Klage på karakter:;

    Karakteren på den skriftlige oppgaven kan påklages. Hvis karakteren endres som følge av ny sensur, må studenten også fremstille seg til ny muntlig eksaminasjon.

  • Sensorordning

    A master’s thesis written individually or in groups of up to three students, and an individual oral exam. The thesis must be written in accordance with the applicable master’s handbook.

    Monographs shall have a scope of approx. 15,000 words (+/- 20%). If the article manuscript format is chosen, the supplementary memo/introduction (‘kappe’) shall have a scope of approx. 3,000 words (+/- 20%). If another format is chosen, the supplementary memo/introduction (‘kappe’) shall have a scope of approx. 9,000 words (+/- 20%). The same requirements apply to the scope of an individual master’s thesis and a master's thesis written by groups of students.