Programplaner og emneplaner - Student
MINT5110 Prosjektbeskrivelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Study Protocol
- Studieprogram
-
Masterstudium i intensivsykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet består av arbeid med prosjektbeskrivelse til masteroppgave for studenter som tidligere har avlagt videreutdanning ved andre institusjoner og har fått deler av videreutdanningen innpasset i masterstudiet. Arbeid med prosjektbeskrivelse, forarbeidet til masteroppgaven starter og går parallelt med MINT5100/INTEN6100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
FerdigheterStudenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
- kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen intensivsykepleie
Generell kompetanseStudenten
- kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
The assessment is based on the learning outcomes for the course, the student's specification of the learning outcomes and the formative assessment made of the student during the practical training period.
An attendance requirement applies to practical training. In order to pass a practical training course, the student must have attended at least 90% of the planned activities in each course. Students must make up for absence exceeding 10% by agreement with the lecturer and the practical training establishment. If a student's absence exceeds 20%, he/she will fail the course. Students who fail a period of practical training must retake the whole training period.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar foregår sammen med studenter som tar emne
MINT5100/INTEN6100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Emnet har i tillegg en stor grad av selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet består av arbeid med en prosjektbeskrivelse til masteroppgave for studenter som tidligere har avlagt videreutdanning ved andre institusjoner og har fått deler av videreutdanningen innpasset i masterstudiet. Arbeidet med prosjektbeskrivelse, forarbeidet til masteroppgaven, starter og går parallelt med emnene MANES5100/ANEST6100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder.
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor anestesisykepleiers funksjon og ansvar har avansert kunnskap om hvordan anestesi kan oppleves og påvirker pasienten
- har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
- har avansert kunnskap om faglige og etiske utfordringer i anestesisykepleie
- kan analysere og evaluere faglige problemstillinger med utgangspunkt i anestesisykepleiens tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen anestesisykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor anestesisykepleie
- kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen anestesisykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere etiske problemstillinger innen anestesisykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis
Hjelpemidler ved eksamen
Forelesninger, og seminar foregår sammen med studenter som tar emne MANES5100/ANEST6100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Emnet har i tillegg en stor grad av selvstudier.
Sensorordning
The following coursework requirements must be met before a student can receive an assessment for the course:
- The student's specification of learning outcomes for the course.
- The student must submit at least one written assessment per month
- Attendance in compulsory activities and simulation
Emneoverlapp
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.