EPN

MINT5100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Intensive and Critical Care Nursing
Studieprogram
Masterstudium i intensivsykepleie
Masterstudium i intensivsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten tilegne seg avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder til akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase. Studenten skal tilegne seg inngående kunnskap om intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov og metoder for å redusere stress og lindre lidelse.

Videre skal studenten utvikle inngående kunnskap om relevant forskning og kvalitetsarbeid (kvalitetsforbedring og kvalitetskontroll) knyttet til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og ved dette forstå betydningen av forskning og kvalitetsarbeid i klinisk intensivsykepleie. Dette skal bidra til at studenten skal kunne dokumentere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre intensivsykepleien.

Studenten skal utvikle et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og skal kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve intensivsykepleie, lede eget fag og arbeide i team. Kunnskap om spesialavdelingenes arbeidsmiljø og hvordan arbeidsmiljøbelastninger kan forebygges og reduseres inngår også i emnet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • har kunnskap om sykepleiens etikk og ulike etiske retningslinjer
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for forskning og kvalitetsarbeid på en selvstendig måte innen intensivsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Innhold

  • Intensivsykepleie i et historisk perspektiv
  • Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • Forebygging
    • Behandling
    • Lindring
    • Rehabilitering
    • Palliasjon
    • Undervisning og veiledning
    • Administrasjon og ledelse
    • Forskning og kvalitetsarbeid
  • Etiske teorier
  • Etisk agumentasjon og beslutningsteori
  • Å ivareta intensivpasientens psykososiale og eksistensielle behov
  • Kunnskapsbasert intensivsykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å forebygge og behandle delirium
    • Utføres individuelt
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent).
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra faglærer

 

  • Intensivsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta intensivpasientens ernæringsbehov
    • Utføres individuelt
    • Omfang: 3000 ord (+/- 20 prosent)
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen. Studenten må ha funnet minimum to relevante forskningsartikler som anvendes i besvarelsen
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer

 

  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter  
    • Gruppearbeid
    • Seminar

Vurdering og eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave utført individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter fra mastergradsstudium/videreutdanning i intensivsykepleie. Oppgaven skal bestå av en prosjektbeskrivelse for enten et forskningsarbeid eller et kvalitetsarbeid eller en systematisk oversikt over forskning innen relevant tema. Prosjektbeskrivelsen skal baseres på en litteraturgjennomgang og skal utarbeides i henhold til henhold til Vurdering av skriftlige arbeider i programplanens kapittel Vurdering .

Det avsettes fem skriveuker til arbeidet med oppgaven.

Det gis fire timer veiledning per oppgave. Ved stryk gis det tilbud om to nye veiledningstimer.

Omfang:  5000 ord (+/- 20 prosent). Oppgavens tittel skal stå på karakterutskriften.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern.

Emneoverlapp

INTEN6100 og MINT5100 er 100% overlappende.