Programplaner og emneplaner - Student
MINT5000 Intensivmedisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Intensive and Critical Care Medicine
- Studieprogram
-
Masterstudium i intensivsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap i patofysiologi og intensivmedisinsk behandling ved alvorlig svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander, og inngående kunnskap i blant annet pediatri og neonatalogi og relevante emner innenfor anestesiologi og kirurgi. Denne kunnskapen danner grunnlaget for å kunne administrere, overvåke og evaluere avansert medisinsk behandling.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teori og metoder i intensivmedisin
- har inngående kunnskap om ulike anestesiformer og ettervirkninger av dem
- har inngående kunnskap om den kirurgiske stressrespons
- har inngående kunnskap om prinsipper for administrering av avansert medisinsk utstyr som brukes i intensivmedisinsk behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med teoretisk problemløsning relatert til forordnet intensivmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan anvende kunnskap i intensivmedisin for å administrere intensivmedisinsk behandling forordnet av lege
Innhold
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
- har kunnskap om de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
- har inngående kunnskap om anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen
Ferdigheter
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor avgrensede områder relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
- kan, under veiledning, overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
- kan forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling under veiledning
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan innhente/finne, vurdere og under veiledning anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
- kan anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
- kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.
Sensorordning
Opptak til studiet.
Emneoverlapp
Simulering og praksisstudier med veiledning. Forelesninger. Gruppearbeid.