Studieinfo emne MINF6400 2023 HØST
MINF6400 Integrering, inkludering og ekskludering i utdanning og arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Integration in Work and Education
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Norge er et flerkulturelt samfunn. Idealet er inkludering og at alle skal delta og føle seg som en del av samfunnet. Særlig framholds utdanning og arbeidsliv som de sentrale arenaene for integrasjon. Forskning viser imidlertid at ekskludering er utbredt i Norge. Dette emnet omhandler hva som hemmer og fremmer deltakelse og inkludering i utdannings- og arbeidsliv blant etniske minoriteter. Vi ser på den historiske utviklingen av den moderne innvandringen til Norge, samt politiske grep som er tatt for å skape et demokratisk og likeverdig samfunn. Studentene får innblikk i sentrale begreper og perspektiver, samt en empirisk oversikt.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten lærer
- utviklingstrekk i den moderne innvandringen til Norge
- sentrale begreper knytte til utdanning og arbeidsliv, som fullføring, frafall, mangfold, diskriminering, rasisme, inkludering og ekskludering
- kunnskap om innvandring og utfordringer for en bærekraftig velferdsstat
- kritiske perspektiver til diskusjoner om innvandring og integrering og politikken på området
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for sentrale perspektiver og begreper om innvandring og integrering
- presentere faglige bidrag og drøfte ulike momenter som forklarer situasjonen i samfunnet for etniske minoriteter
- diskutere teoretiske innsikter og hvordan de kan sammenholdes med empiri om norske forhold
- gjøre rede for ulike oppfatninger av hva som hemmer og fremmer et demokratisk og mangfoldig Norge
Generell kompetanse
Studenten kan
- gi en oversikt over situasjonen for innvandrere og integrering i utdannings- og arbeidslivet i Norge
- være med i debatter og diskutere virkemidler som kan brukes lokalt for å fremme deltakelse og inkludering lokalt
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger hvor det forventes at studentene deltar aktivt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele semesteret. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studentene får en utdelt eksamenstekst, hvor det forventes at de presenterer og drøfter bidrag fra pensum. Studenten kan også trekke inn egne erfaringer og nyere empiri for å underbygge framstillingen.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene
Emneansvarlig
Jon Rogstad