Programplaner og emneplaner - Student
MINF6400 Integrering, inkludering og ekskludering i utdanning og arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Integration in Work and Education
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltningOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i viktige standarder og praksiser innenfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metoder og grunnleggende prinsipper for praktisk katalogisering og emnebeskrivelse er viktige læringsmål, men emnet søker også å gi studentene innsikt i utfordringer knyttet til for eksempel metadatakvalitet og interoperabilitet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Language of instruction: Norwegian
This course provides knowledge about the life situation of older adults living at home seen from an individual, social and cultural perspective and framework. Particular emphasis is placed on problems related to disadvantaged and vulnerable groups of older adults. Different theoretical and analytical perspectives in gerontology and geriatrics are drawn in to highlight how older adults´ life situation affects their experiences, activity and participation. The course has a focus on older adults as active players in their own everyday lives, and how they understand and experience their own situation.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i sentrale yrkespedagogiske perspektiver, styringsdokumenter og forskning
- har forskningsbasert kunnskap om utdanning av lærere i fag- og yrkesopplæring og om praksislærerens oppgaver og betydning i yrkesfaglærerutdanningen.
- har dyp innsikt i oppgaver og kvalifikasjonsbehov hos lærere i fag- og yrkesopplæring og i etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som yrkesfaglærer.
- har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på
praksislærerrollen
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har kunnskap om veiledning som ledd i utvikling av skolen og bedriften som en lærende organisasjon.
- har spesialisert kunnskap om læreplaner, pedagogiske utfordringer og aktuelle undervisningsfag i yrkesutdanningen innen sitt program
Ferdigheter
Studenten
- kan stimulere lærerstudenter og kolleger i skole og opplæringsbedrift til å reflektere over og begrunne sin praksis ut fra relevante etiske, faglige og pedagogiske begreper og perspektiver.
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å planlegge, gjennomføre, analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
- kan anvende veiledning i yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og yrkesfaglige lærings- og utviklingsprosesser.
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevant profesjonsforskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske
problemstillinger innen veiledningsfeltet i yrkesutdanning
- kan veilede studenter i forhold til praktiske yrkespedagogiske problemstillinger og forskningsbasert utviklingsarbeid
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.
- Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
- Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
- Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
- Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.
Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:
Arbeidskrav 1
Dette arbeidskravet består av to deler:
- Veiledningsoppgave 1 - dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
- Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav 2
Dette arbeidskravet består av to deler:
- Veiledningsoppgave 2 – dokumentasjon på 400 ord
Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere en praktisk veiledningsoppgave individuelt og dokumentere denne. Arbeidskrav 1 og 2 skal ses i sammenheng, der tilbakemeldinger og vurderinger fra den første veiledningen skal være utgangspunkt for gjennomføringen av andre veiledning. Dokumentasjonen skal inneholde teoretiske begrunnelser og refleksjoner knyttet til oppgaven
- Presentasjon av veiledningsoppgaven i grupper med tilbakemelding fra medstudenter / medstudentvurdering. Omfang per gruppe: 20 min + 10 min. tilbakemelding og diskusjon
Plan for presentasjonene med tilbakemeldinger i responsgrupper settes opp av faglig ansvarlig.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Obligatorisk tilstedeværelse
Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatt.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneansvarlig
The following must have been approved for the student to take the examination:
- a minimum of 80% attendance at seminars where students present their assignments, and in group supervision.