Programplaner og emneplaner - Student
MINF6400 Integrering, inkludering og ekskludering i utdanning og arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Integration in Work and Education
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltningOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Pål Veiden
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
Have an understanding of the meaning of work life and education for integration of migrants in Norway. Have an understanding of inclusion and exclusion mechanisms in Norway-s labour markets and education systems.
Knowledge
The student has knowledge of
- how work life functions in connection with various migrant groups
- discrimination and how various types of discrimination can be overcome
- the Introduction Programme and other measures for increasing integration of migrants into work life
- work possibilities for migrants from the EEA-area
- vulnerability tied to unemployment for migrant groups
- the risk of marginalization for those on the periphery of work life
- the intersectional effects of gender, class and ethnicity
- alternative approaches for evaluating integration measures
Skills
The student is able to
- understand recent shifts in the labor market impacting migrants
- account for challenges tied to the risk of marginalization for those on the periphery of work life
- see challenges tied to the differing educational pathways available to migrants
General competence
The student will be able to
- reflect over the meaning of work and education for integration into Norwegian society
- understand the role of work life as a social arena in connection with various migrant groups
- critical reflect over relevant mechanisms in society that might lead to inclusion or exclusion of immigrants in the labour market and educational system
Arbeids- og undervisningsformer
The course is based on lectures, class exercises, homework assignments and literature. Students are expected to actively participate in the course meetings, with an emphasis on dialogue.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og analytisk arbeid med relevans for studiets fagområder. Studentene skal velge et tema som skal belyses gjennom systematisk bruk av kvalitative og/eller kvantitative metoder. Problemstillingen kan være av enten teoretisk eller empirisk karakter.
Masteroppgaven kan leveres som en monografi eller som artikkelmanus, som beskrevet nedenfor.
Vurdering og eksamen
Alle emner som inngår i mastergraden må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til sensur.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor fagfeltet familiebehandling
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
- inngående innsikt i et tema eller fenomen sett fra flere ulike perspektiver.
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling
- utvikle design for en empirisk undersøkelse
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter i arbeidet med masteroppgaven
Vurderingsuttrykk
I begynnelsen av andre semester arrangeres et mastertorg hvor studentene får presentert forskningsprosjekter de kan knytte seg til. I andre semester skal studentene utforme egne prosjektbeskrivelser. Prosjektbeskrivelsen danner grunnlag for tildeling av veileder. Veileder tildeles i slutten av andre semester. I emnet Masteroppgaven arrangeres det avsparkseminar og midtveisseminar. Avsparkseminaret arrangeres i slutten av andre semester, midtveisseminaret i begynnelsen av fjerde semester (deltid sjette semester). Midtveisseminaret er obligatorisk. Se egen omtale under avsnittet om arbeidskrav og under eget avsnitt om oppgaveseminarene.
I emnet Vitenskapsteori i andre semester skal dessuten studenter drøfte egne masterprosjekter ut fra ulike forskningsteoretiske tradisjoner.
I emnet Vitenskapsteori i andre semester skal studentene drøfte egne masterprosjekter ut fra ulike forskningsteoretiske tradisjoner
Avsparkseminaret arrangeres i slutten av vårsemesteret i 2. semester. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. Tilbudet kommer i tillegg til ordinær veiledning. Etter avsparkseminaret skal studentene gå i gang med arbeidet med framdriftsplanen. Se kapittelet om arbeidskrav.
Midtveisseminaret arrangeres tidlig i 6. semester, og vil fokusere på tekster fra studentenes arbeid med masteroppgaven. Seminaret er obligatorisk og vil ha stor grad av studentinnsats. En skriftlig del av masteroppgaven skal av studenten presenteres muntlig (15 minutter) med tilbakemeldinger fra to studentopponenter (15 minutter). Se kapittelet om arbeidskrav.
Sensorordning
Studenten skal levere en framdriftsplan til veileder tidlig i veiledningsløpet.
Det er obligatorisk deltakelse på midtveisseminaret. Studenten må delta på seminaret for å kunne fremstille seg til eksamen. På midtveisseminaret skal hver student muntlig presentere en skriftlig del av masteroppgaven (15 minutter) med tilbakemeldinger fra to studentopponenter (15 minutter). Det skriftlige arbeidet skal sendes til opponentene en uke før seminaret. Presentasjon og muntlig opponering må være gjennomført for at seminardeltakelsen skal bli godkjent.
Dersom en student på grunn av sykdom eller andre tungtveiende grunner ikke kan delta på seminaret skal teksten som skulle vært levert til midtveisseminaret leveres til veileder. Teksten skal gjennomgås i en veiledningstime på samme måte som på midtveisseminaret, og på denne måten mister studenten en veiledningstime. Dette arbeidskravet må være levert og gjennomført før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Avsparkseminaret arrangeres i slutten av vårsemesteret i andre semester. Formålet er å gi et tilbud som kan støtte den enkelte student i arbeidet med masteroppgaven. Seminaret kommer i tillegg til ordinær veiledning.