EPN-V2

MINF6300 Integrasjon i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Integration in practise
Studieprogram
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I løpet av noen få tiår har sammensetningen av befolkningen i Norge endret seg raskt. Innvandring fra utlandet har bidratt til befolkningsvekst og økt mangfold i by og bygd. Denne utviklingen bekymrer og engasjerer. Hvordan tilpasser innvandrere og deres etterkommere seg i sitt nye hjemland? Hvordan påvirker innvandring folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hvordan påvirkes nabolag og lokalsamfunn av flere innvandrere? Dette er noen av de overordnede spørsmålene som søkes besvart i dette emnet. Mer spesifikt vil dette emne gi studentene innføring i sentrale teoretiske begreper om integrering, segregering og assimilering, og innsikt i innvandreres tilpasning på ulike samfunnsområder. Som overskriften antyder vil likevel fokus i dette emne først og fremst være praksis- og empirinært. Integrering av innvandrere skjer ikke i staten, men foregår i praksis i det enkelte lokalsamfunn og i kommunen hvor folk arbeider og bor.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • Kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
  • Kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
  • Kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
  • Innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid

Ferdigheter

Studenten kan

  • Drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
  • Drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
  • Drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
  • Drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
  • Kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil foregå som forelesninger og to dagers workshop før hjemmeeksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ett skriftlig notat hvor studenten skal velge tema og problemstilling for sin fordypningsoppgave (hjemmeeksamen) innenfor området integrasjonsarbeid i praksis, og begrunne valget. Dette skal leveres og godkjennes av emneansvarlig innen oppgitt frist. Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det på nytt èn gang. Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave (hjemmeeksamen). Studentene arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal være på åtte til ti sider.

I oppgaven skal problemstillingen drøftes med bruk av pensum fra emnet. Studenten kan også i arbeidet med oppgaven trekke inn egne erfaringer eller aktuell debatt fra media.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige skriftlig materiale.

Vurderingsuttrykk

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021. 

 

Studentene skal gjennomføre og rapportere et avgrenset og selvstendig forskningsprosjekt. Forskningsarbeidet skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Gjennom arbeidet med prosjektet videreutvikles studentens kompetanse til å identifisere, undersøke og drøfte faglige problemstillinger på et avansert nivå.

Sensorordning

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.