Programplaner og emneplaner - Student
MINF6200 Immigration Law Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Immigration Law
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltningOslo Business School, Exchange Programme
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
The aim of this course is to introduce the main legal concepts and principles of immigration law. The course will take into account the most important legal rules on the topic, focusing on the mechanisms and issues related to the right of EU/EEA and third country nationals to live and work in Norway. With this purpose, it will explore not only the Norwegian legal rules, but also the relevant EU/EEA provisions and the international dimension (work, study and family immigration, as well as refugee protection).
Language of instruction is English.
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student will have knowledge of
- main legal concepts and principles of immigration law
- main legal rules in Norway
- EU/EEA relevant provisions (free movement of persons)
- refugee protection in the international dimension
Skills:
The student will be able to
- solve basic issues of immigration law independently, e.g. by distinguishing different types of migration and understanding which legal rules apply on the specific cases
- identify and utilize national and international legal sources on the topic
- understand the wide scope of immigration law and discuss the connection between the Norwegian legal system and the European and international dimensions
General competence:
The student will be able to
- reflect critically and write on topics related to migration
- use English terminology connected to the topics studied
- retrieve legal sources using national and international databases
Arbeids- og undervisningsformer
The course is based on lectures, group work, and self-study.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Dette emnet omhandler forsvarlighet og rettssikkerhet i barnevernets arbeid, og bygger videre på SBV4200 Rettsanvendelse i barnevernsfaglig arbeid. Emnet vektlegger barns grunnleggende rettigheter i barnevernet, som retten til beskyttelse og omsorg, retten til medvirkning, og barns rettigheter i institusjon. Videre omhandles grunnleggende rettssikkerhetskrav til saksbehandling, utredning, dokumentasjon og beslutningsprosess, blant annet partsrettigheter. Menneskerettslige krav til tvangsinngrep behandles også, så som avveiningen mellom retten til familieliv og barnets beste etter EMK artikkel 8. Det vil videre være fokus på forholdet mellom barnevernsfaglig og juridisk skjønnsutøvelse, og på forholdet mellom faktum og vurderinger.
Undervisningsspråket er norsk.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg, herunder vilkår for tvangstiltak og om samværsrett
- avansert kunnskap om barns rett til medvirkning og om barnets beste som rettsprinsipp
- avansert kunnskap om barns rettigheter i institusjon og grensene for bruk av tvang
- avansert kunnskap om grunnleggende rettssikkerhetskrav til saksbehandling og beslutningsprosess, herunder kravet til forsvarlighet og dokumentasjon i utrednings- og tiltaksarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og forholde seg kritisk til barnevernets makt og egen profesjonsutøvelse
- redegjøre skriftlig og muntlig for barnevernsfaglige og juridiske vurderinger og beslutninger, samt dokumentere og begrunne disse i henhold til rettslige krav
- anvende juridisk metode ved vurderinger og beslutninger for å sikre barns og foreldres rettigheter
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere kritisk over barnevernets samfunnsmandat i lys av menneskerettighetene
- bruke juridisk kunnskap og ferdigheter for å ivareta barns og foreldres rettigheter i barnevernet
- identifisere og analysere risikoområder i egen virksomhet og bidra til å forebygge svikt og å endre praksis ved behov.
Vurderingsuttrykk
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus. Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete oppgaver, i tillegg til forelesninger.
Sensorordning
For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Arbeidskrav 1: En individuell skriftlig oppgave med et omfang på 2000 ord (+/- 10 %).
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å bruke juridisk metode og argumentasjon, herunder å drøfte rettslige problemstillinger, og redegjøre for vurderinger og beslutninger.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Emneansvarlig
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig skoleeksamen på 5 timer.